ninnikks
31-08-2006, 19:53
Jag har en vacker jättehägg i trädgården som dels står och trängs med två mindre träd och skuggar trädgården stor del av dagen. Kanske måste jag ta bort något av de andra träden också men jag skulle vilja minst halvera häggen för att få in lite mer sol i trädgården. Den har tre stammar och flera stammar har tagits bort tidigare men eftersom trädgården är lång och smal tror jag att gör det mer nytta att ta på höjden än att göra den smalare. Jag har läst att man inte ska göra kraftig beskärning av hägg så hur ska jag göra. Ta ner den helt och plantera nytt vill jag helst inte.
Jag tror inte att en hägg blir snygg om man kapar den på höjden. Nästan inga träd blir det. Just gamla häggar upplever jag dessutom (rätta mig om jag har fel, ni som kan mer) som ganska sköra träd, de verkar ofta reagera på påfrestningar med att bli risiga och fula.
Så jag tror tyvärr att ta bor och plantera något lägre är det enda vettiga om det är häggens höjd som är problemet.
Hägg blir dödsful när man kapar på höjden. Bättre då att smala av den, även om det kanske inte löser hela problemet. Eller ta ned den helt och låta den börja om från början. Stammarna bör tas helt nere vid marknivå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.