Full version: Gissa växten...
dzidzius
Ok.. Det här kan bli svårt då jag inte har tillgång till digitalkamera..

Ska försöka beskriva den så gott det går.

Den verkar vara väldigt populär som krukväxt. Egentligen är det ett träd. Jag har två. En som är lite över två meter hög och en som kanske är 70cm. Det finns bara blad på detta träd. Inga blommor. Bladen är lätt igenkännliga. Bladen ser UNGEFÄR ut så alblad: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/olea/fraxi...xi/fraxexc1.jpg
De där "fransarna" runt detta blad finns inte på det jag pratar om.
Min växt har heller inte lika kraftiga linjer som den på bilden.
Vissa av bladen har denna storlek och form http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caprifolia...bu/sambrac3.jpg

Vad pratar jag om? Hjälp snälla wacko.gif
catlady
Jag tycker det verkar vara en aralia du har där hemma, men utan bild är det ju svårt...
yenny
Kan det kanske vara en: Benjamin ficus ?
dzidzius
Sökte på bild och det är INTE en aralia. Glömde kanske tillägga att bladen växer var för sig..
dzidzius
Ingen som vet??
Zazu
CITAT (yenny @ 31-08-2006, 22:05)
Kan det kanske vara en: Benjaminficus ?

jag håller med yenny wub.gif
Eva 33c
Eftersom du tycker bladen liknar fraxinus (ask) så föreslår jag att du kollar på Rumsask, Radermachera sinica och ser om det kan ge något. smile.gif
Det är i allafall en ganska populär krukväxt!
dzidzius
Ok, nu vet jag att det är en Benjamin Ficus eller Ficus Benjamin... Whatever smile.gif

I alla fall. Vad är skötselråden för denna växt?
Margith
Nu svarar jag bara utifrån min egen erfarenhet!
Benjaminfikusar har varit portförbjudna hos mig: sabla spinn-blommor mad.gif
Att mina har fått spinn beror naturligtvis på att jag inte är så flitig med vattenkannan wink.gif
Men hur som helst, jag fick en rotad stickling av min mor för några år sedan, den stod i en självvattnande kruka, idag är den rejält stor (trots att jag var tvungen att kapa toppen av den när vi flyttade, den rymdes inte i bilen) och den har aldrig haft spinn smile.gif Men den har fått större självvattnande kruka några gånger.
Den tycker inte heller om drag, så ställ den inte vid balkongdörrar eller fönster som du brukar ha öppna.
Tidigt på våren fäller min en väldans massa blad, bekymra dig inte om din också gör det smile.gif den kan se tämligen maläten ut, men den repar sig biggrin.gif
Lycka till med din Benjaminfikus, numera en växt som jag tycker väldigt mycket om wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon