catlady
31-08-2006, 20:59
Ja, jag provar här också: vad tror ni? Behöver flytta in lite växter i lägenheten och har saker som behöver extra mycket ljus över vintern. Skulle de bränna ihjäl växterna eller fungerar det med spotlights? Har också hämtat en liten skrivbordslampa med lysrör. Något speciellt jag ska tänka på?
catlady
31-08-2006, 21:34
Kanske skulle jag utveckla lite: Alltså sådana som man monterar i väggen över en tavla och som liksom ser ut som en halv konkav discokula inuti...
kerstin z5-6
31-08-2006, 21:42
spotl njae ... och tavelbelysning kanske -ett vanligt kallvitt lysrör ger bättre ljus
catlady
31-08-2006, 21:49
Jo, jag har läst mig till det, och har en redan. Men nu fick jag ju ett par tavel-spots med mig hem från föräldrarna och hoppades att jag kunde utnyttja dem också! Men de kanske bränner växterna? Det är ju ett rätt ihärdigt ljus.
kerstin z5-6
01-09-2006, 20:11
risken för det är noll ...inte i ljusstyrka, lampor är fesiga om man jämför med dagsljus en mulen dag .. -men utveckar de mycket värme är det inte bra
catlady
02-09-2006, 15:37
Jaha, vad synd! Det blir till att ta en tripp till Svågertorp och köpa något redigare då. Tack för svar!
Änvänd LE-Lampor eller "Cold Cath" lysrör, det funkar som hjälp ljus, lumen brukar vara märkt på förpackningen om du skulle vara intresserad för det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.