Full version: jordgubbs frågor
scorpan
Hej!
Anledningen till att jag i första hand blev medlem på denna sidan var att söka information om jordgubbar (vilket jag kom på först nu *s*)

Jag har ett jordgubbs land och det ser allt annat än bra ut!:(
Jag har förstått det ska vara visst mellanrum mellan planten och raderna, men min fråga nu är:
Kan man ta upp dom ur landet och plantera dom i typ lådor med en botten som är öppen (för luft tillförsel) och förvara dom inne över vintern?
Ska göra om landet helt tänkte jag.....
vad kan man sätta för att få bort ogräset? nån duk av nåt slag.....ska man sätta det över eller under jorden?

och om man kan sätta de i lådor,kan man inte alltid ha dom så? lätt plocka in osv...*s*

Tack på förhand.
Susanna
När det gäller ogräset runt jordgubbar har jag testat markduk. Det har funkat bra. Täckte den med pinjebark och blev av med ogräset. Fast nu efter fyra år så ser jag att kvickroten börjar ta sig igenom duken....,men jag har ju i alla fall sluppit att rensa i flera år!

Om det går att förvara jordgubbarna inne över vinterna har jag ingen aning om, men är det inte risk att de får en massa ohyra tro?
Lemonne
Varför plocka in lådorna? Låter onödigt tycker jag.

Men för att svara på frågan är ju både markplast och lådor bra lösningar om man är trött på att rensa ogräs. Med lådor tänker jag mig förstås pallkragar...
Nåja, jordgubbsplantor måste vara en av världens tåligaste växter, så gör som du känner är bäst!
Inga från Närke
Du kan gräva upp dem och sedan sätta ner dem i en klump och jordslå dem, alltså fylla på jord över dem. Ta en pallkrage och fyll med jord lägg i plantorna och fyll på mera jord. Sedan tidigt på våren kan du plantera ut dem igen i rader. Du kanske hinner göra om landet redan i höst och då gräver du upp, jordslår så inte rötterna torkar och gör om jordgubbslandet och planterar ner dem igen i höst.
Sätt dem med ca 2 dm mellanrum, så har jag gjort i alla fall då är det lättare att plocka och rensa.
Man kan lägga svart planteringsplast som är hål för plantorna men när gubbarna kommer så bör du halma eller lägga gräs för att de inte ska ruttna. Bäst är halm om du kan få tag i, gräs kan bli för fuktigt så det ruttnar men är bra för näringen.
scorpan
Tack alla för svar.
Det var mer som Inga från närke sa....som jag menade. Nu vet jag hur jag ska göra.
finns det många olika material man kan använda för att "dölja/hindra" ogräset?

Kram och trevlig helg på er.
Inga från Närke
CITAT (scorpan @ 02-09-2006, 21:55)
Tack alla för svar.
Det var mer som Inga från närke sa....som jag menade. Nu vet jag hur jag ska göra.
finns det många olika material man kan använda för att "dölja/hindra" ogräset?

Kram och trevlig helg på er.

Om du planterar dem i den svarta planteringsplasten så blir det inte så mycket ogräs, men har du mycket nu så ska du nog prova att sålla jorden och rensa bort manuellt när du ändå gräver om landet.
Sedan bör man ju rensa lite för ogräsfritt blir det aldrig.
scorpan
Tack för hjälpen!
ska se om jag hinner nu....jag meddelar när jag är klar biggrin.gif
kram allihopa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon