Full version: Vad kan detta vara?
Linda_A
När jag går till skolan så har jag bara råkat fastnat vid ett fönster. Som har en krukväxt med de häftigaste blommorna som jag har sett förutom hoyornas. Den är rätt Imperialis lik men ändå inte.

Blomman är formad som en stjärna och är vit och lila, rätt starka färger med. Den verkar ifrån håll rätt "tjock" med. Blomman är medelstor om jag skulle säga det så här efterhand.

Själva växten är kanske en 30-40cm hög (jag är väldigt dålig på ögonmått så jag ska inte svär på saken) och har smala blad som är mörkgröna.

Bladen sitter inte på några grenar utan direkt ifrån "huvud"stammen efter vad jag kan se.

Något får mig att tro att växten hör hemma i lite torrare klimat med.

Någon som får någon bild utav detta? Är så nyfiken på vad det kan vara? wub.gif
Blomtokan
Det kan vara en plumeria och dem flesta härstammar från hawai.
Häls/Judith tongue.gif
Linda_A
Ah det är möjligt faktiskt.

Allt stämmer utan att jag vill få blomman lite tjockare men det kan mycket väl min syn som lurar mig.

Tusen tack!
Alexander-VG-zon3
ökenros kanske
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...m&btnG=S%C3%B6k
zaaritha
Zephyrlilja? unsure.gif
Linda_A
CITAT (flaxss @ 01-09-2006, 11:51)

Nej det stämmer inte med växten och inte riktigt med blomman heller. Även om färgerna stämmer.
Linda_A
CITAT (zaaritha @ 02-09-2006, 00:28)
Zephyrlilja? unsure.gif

Finns det någon latinskt namn på denna växt, hittar inget på goolge om den. smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Linda_A @ 02-09-2006, 15:34)
CITAT (zaaritha @ 02-09-2006, 00:28)
Zephyrlilja? unsure.gif

Finns det någon latinskt namn på denna växt, hittar inget på goolge om den. smile.gif

http://images.google.se/images?client=fire...S%C3%B6k+bilder
Linda_A
Nja den stämmde inte heller.

Efter att ha frågat runt så visade det sig att det kanske var ökenros i alla fall.

Verkar som att den tjocka stammen inte behöver vara över jordytan? Och då kan det stämma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon