Killensomvillhagrönafingrar
Har byggt mig en grind. Då den är 4,5 meter så har jag byggt en stolpe på 3,5 meter där det går en kätting från stolpens topp till grinden överkant. Denna är till för att lyfta grinden då det blir mycket tyngd i en så lång grind.
Dessutom har stolpen två kättingar som stadgar upp den.

I toppen på stolpen kommer det sitta en lampa med rörelselarm.

För att få denna rejäla konstruktion att bli fin har vi tänkt oss klätter växter på kättingarna som håller upp stolpen samt stolpen.
Vi bor i Kungsbacka och grinden har sol hela dagen samt inget vindskydd.

Vad tycker ni jag skall plantera där?

Mvh
Marcus
Anki V
Dum fråga kanske...... men kommer inte vinden att göra så att växtens rör sig och aktiverar larmet? blink.gif

(Fast det har du väl säkert tänkt på)

/Anki
KURT
CITAT (Anki V @ 01-09-2006, 09:43)
Dum fråga kanske...... men kommer inte vinden att göra så att växtens rör sig och aktiverar larmet? blink.gif

(Fast det har du väl säkert tänkt på)

/Anki

Rörelselarm utomhus brukar bestå av en IR-detektor. Det måste alltså vara ett större varmblodigt djur för att den skall aktiveras.
Anki V: Hade jag inte tänkt på
KURT: Men du löste det för mig biggrin.gif

Klätterhortensia känns som ett bra alternativ, men jag har förstått att det tar ett tag för dem att ta sig.

Ett alternativ som jag själv kom att tänka på just nu är att välja två sorter. Två lika plantor på varje kätting och en klätterros som klättrar upp för stolpen.

Ps får bredband på onsdag så min fru skulle bli väldigt glad om ni kan lägga in nån bild som inspiration lagom till att hon hänger sig åt mammaledighetssurfning smile.gif
Christin*
Murgröna är väl grönt året om?
Hyffsat snabbväxande, inte väldigt långsam iaf biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
nåt att rekomendefr är bokharbinda har en sån i trädgården jätte vacker plus den växer som i takt med humle plus så får den vita bllommklasar JÄTTE vackra men den tappar bladen men är en av dom bästa att slingra å komma uppåt den söker verkligen efter vägar . jag tänker köpa en ny som jag sk alåta klättra i ett träd härdig till zon 3tror jag den var kankse högre.

ska du ha två så humle så får du kottar sen bokharbinda så får du vita blommklasar
Har upptäckt ett problem med detta hål nämligen att det alltid är blöt på botten.

Då grinden sitter i ett dike och hålet blir den lägsta punkten vattenfylls hålet vid regn.

Så nu har förutsättningarna bytts en del nu vill jag ha växter som älskar sol och fuktig jord

Inte lätt inte
Mia, zon 3
Jag gillar pipranka - stora gröna blad under växtsäsongen, sedan härliga tvinnade stammar. Samma sak med blåregn, men jag kan tänka mig att det blir lite väl mycket växtkraft i den.
Sommartorparn
Kan du inte dränera bort fukten?

Apropå klängväxt. Har du vägarna till Stockholm? Vid Södermalmstorg (Slussen) har man gjort valvbågar som är överväxta med något grönt som ser jätteläckert ut. Skulle kunna vara någon slags vildvin. Har inte möjlighet att titta själv just nu, men jag kom att tänka på att det var snyggt sist jag åkte förbi. Borde ge läckra höstfärger också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon