Full version: Tonårsdotter
mittas
Hej

Ja blir snart "tokig" wacko.gif på min dotter, hon blir 19 år i oktober, men kan ej hålla iordning på sina prylar och kläder!! Det syns precis vart hon har varit för de ligger alltid någonting kvar efter henne, typ diadem, stumpor, godispapper m.m m.m. Hennes rum ska vi inte tala om, kläder överallt på golvet, fåtöljen stolen och sängen.Hon vet nog inte själv vilket som är rent eller smutsigt. Ber man henne lägga ner de som är smutsigt i tvätten för man ska tvätta , ja då åker alltihopa med mad.gif

Vad ska man göra åt detta? Hopplöst fall kanske? biggrin.gif

MVH Catarina
Bettson
Undvika konflikter genom att inte städa hennes rum och inte tvinga henne att göra det. Tids nog så får hon elaka kommentarer av kompisarna och då börjar hon nog städa.

Sluta tvätta åt henne. Eftersom hon skickar även rena kläder på tvätt så kommer det att fortsätta så länge du tvättar. Tala om att hon får tvätta sina kläder själv i fortsättningen. VIsa henne hur man gör och säg samtidigt att du pga av energikostnaden förväntar dig att hon tvättar fulla tvättmaskiner annars får hon handtvätta. Annars kommer hon bara att tvätta älsklingsjumpern eller en BH när hon behöver. Och tvättar hon inte sina kläder så påpeka lite diskret att hon luktar illa. Det är alla tonårstjejer livrädda för.

Säg samtidigt att du inte lägger dig i hur det ser ut på hennes rum, men att du vill ha ordning och reda i övriga huset. Därför så kommer du att kasta alla hennes saker som ligger strödda ut över huset för du vill inte riskera er relation genom att tjata på henne. Det är därför hon som bestämmer om hon vill ha sina saker kvar eller inte.

Se till att det är hon som får problem ifall hon inte håller ordning på sig. Som det är nu så låter du henne göra sitt problem till ditt.
CurlySue
en annan mycket effektiv metod är att förklara att du vill ha ordning och reda i övriga huset och att ALLT hon lämnar där kommer du att beslag ta och hon får vänta 2 veckor med att få tillbaka det....hon kommer att testa ett par ggr...men är du konsekvent så lovar jag dig...hon kommer ha råkoll på sina saker...

samma sak kan ju göras i hennes eget rum.....men....där lider hon ju själv mest av att det är rörigt...+ kompisarna kommenterar ju så småningom...
Hannele
CITAT (mittas @ 01-09-2006, 13:27)
kan ej hålla iordning på sina prylar och kläder!!

Vad hon gör i sitt eget rum, är hennes sak - de blir nog människa av henne också,
det är tufft att vara 19 år.
Men allt utanför hennes rum samlar du i en soppåse - säg att det är allvar.
netaave
Känner igen det där och jag har två, deras rum bryr jag mig bara om när jag tvingar dom att städa det ordentligt, iaf ett par ggr om året.
Ligger deras grejer i resten av huset då får dom som regel några minuter på sig att ta reda på detta annars läggs dom i en hög på golvet på tröskeln till respektive rum.
Bettson
CITAT (netaave @ 01-09-2006, 17:24)
Känner igen det där och jag har två, deras rum bryr jag mig bara om när jag tvingar dom att städa det ordentligt, iaf ett par ggr om året.
Ligger deras grejer i resten av huset då får dom som regel några minuter på sig att ta reda på detta annars läggs dom i en hög på golvet på tröskeln till respektive rum.

Och ungdomar är viga och kan kliva över stora högar. De kna rent av nästan hoppa höjd också. Dessutom så är det fortfarande du som plockar upp.

Släng det i stället eller panta det i fjorton dagar. Det skall vara deras problem inte ditt.
Gillan
CITAT (Hannele @ 01-09-2006, 15:53)

Vad hon gör i sitt eget rum, är hennes sak - de blir nog människa av henne också,

Absolut! Men ge inget tillfälle till genväg.

Jag har ju som bekant ett helt annat recept, men om de redan är i tonåren så är det nog för sent för det rolleyes.gif
Magdis
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 18:08)

Jag har ju som bekant ett helt annat recept, men om de redan är i tonåren så är det nog för sent för det rolleyes.gif

Är det nåt du vill dela med dig av så tar jag gärna emot receptet innan det är för sent för min 5-åring. biggrin.gif
andersen
Konstigt flickan är 19år!! och kan inte ha ordning på sitt rum! jag tycker att en normal människa är vuxen i den åldern.. så säj till henne att om det inte blir ordning så kan hon flytta hemifrån.. många gifter sig och skaffar barn i den åldern, så det är daxs för henna att växa upp.
Gillan
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-09-2006, 18:10)

Är det nåt du vill dela med dig av så tar jag gärna emot receptet innan det är för sent för min 5-åring. biggrin.gif

Klart du har alla schanser till att få en tonåring som faktiskt
fattar vad det handlar om. wub.gif

för det första.............ta inte död på hennes nyfikenhet genom
din egen bekvämligjhet. Det ett barn är nyfiken på från början,
det är det bara du som förälder, som kan ta död på. Så är det faktiskt.

Om hon vill diska, städa, baka, eller................. Se då till att hon får göra det. Utan att du tycker att det är besvärligt rolleyes.gif

Lycka till!
Anki V
Mina flickor hade jag givit upp hoppet om många år innan de masade sig ur boet. Älsta dotterns rum var så skitit att jag var rädd att måsta ta dit Anticimex. Kläder, äppelskruttar, tallrikar med fasttorkad mat, smink och CD-skivor i en enda röra. Den yngres rum var något bättre hon röjde i alla fall någon gång per år och så snackar vi inte städning....det var sanering.

Idag har båda två välskötta hem. Ingen av dom är pedant men de håller rent omkring sig och har ordning på sina saker.

Hav förtröstan, det ordnar sig! Blev det fason på mina snuskfior så blir nog det på din också.

/Anki
Magdis
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 18:44)

Om hon vill diska, städa, baka, eller................. Se då till att hon får göra det. Utan att du tycker att det är besvärligt rolleyes.gif

Lycka till!

Det har du så rätt i! smile.gif Det gäller att ha tålamod bara. Tror att man har mer tålamod med sånt medan man är hemma med barnen. Hoppas det gäller nu när jag snart ska vara hemma med en baby och en snart 6-åring också. smile.gif
Margith
Jag har ledsnat på min 16-åring!
Jag har löst det så här:
Hela familjen vet om att kläder tvättar jag under helgen, skitiga kläder ska alltså ligga i tvättstugan senast 07.00 lördag-morgon, gör de inte det så tvättas de inte förrän helgen efter tongue.gif Och jag lovar: jag viker INTE en tum här biggrin.gif
Godispapper och äppel-skruttar som ligger och skräpar runt om i huset.. OK, jag erkänner: jag slänger dem (jag står inte ut att se det sad.gif ) men övrigt som ligger och skräpar på fel plats, som inte är skräp, det samlar jag ihop och lägger i sonens rum, på en plats som jag vet kommer att störa honom smile.gif Beror alltså lite på vad det är, men på tangentbordet till hans dator, eller i hans säng är ett bra förslag smile.gif
Om han sen väljer att raka ner det på golvet, det är hans bekymmer, jag vägrar i sten att städa hans rum, det tycker jag att han är stor nog att göra själv.
Och visst, det innebär att jag stänger dörren till hans rum och hoppas att råttorna inte ska kila emellan dörr och dörrkarm så att jag måste ringa Anticimex laugh.gif
Gillan
Sulle vilja se hans min, när han får nog blink.gif
Jättebra, hoppas verkligen att han lä sig nåt
i slutänden smile.gif biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tonårsproblem med stökigt rum????? Jag har precis försökt klämma mig ner i mina föräldrars extra rum för att titta på TV (syrran bor där tillfälligt medans hennes lägenhet renoveras) och det ligger kläder och smutsig disk överallt och hon närmar sig 30-strecket (Fast min lägenhet kan också vara stökig de veckor jag har som mest att göra då brkar jag bara släppa allt jag har när jag kommer hem men så stökigt som syrran verkar kunna ha det runt sig klarar jag inte någon längre tid).
Carex
din dotter vill nog flytta hemifrån (vet jag egentligen inte, men det brukar man vilja, jag är bara ett år äldre och vill jättegärna bort även om det inte är något fel på föräldrarna), det är nog bara ekonomin och att det är så svårt att få tag på en lägenhet som sätter stopp, annars hade hon nog varit utflugen för länge sedan. Hennes rum är hennes angelägenhet, om du tröttnar på saker kan du bara samla ihop och slänga in i en hög, konfiskera kan du lätt riskera att infektera relationen med, hon är myndig och det är hennes egendom. Men jag tycker du kan kräva att det iaf inte ska stå mat därinne som är gammal, prylar och kläder är hennes sak, bara att stänga dörren. Att låta henne tvätta själv är väl en bra idé, men då ska väl resten av den vuxna familjen också göra det i rättvisans namn?
Tycker det är lite underligt med att ha det så stökigt när man ändå är vuxen, det brukar höra till 16 år eller så. Prata med henne på ett snällt och trevligt vis så slipper båda bli arga, försöka duger.
netaave
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 18:44)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 01-09-2006, 18:10)

Lycka till!

Har jag praktiserat på båda, och dom är jätteduktiga på allt, om dom vill men det var just det där med städ.....
netaave
Tror det där har med läggning att göra, mina systrar och jag är väldigt olika på det här med ordning & reda, ändå är vi uppfostrade på exakt samma sätt.
Mest olika är vi som det bara skiljer minuter emellan.
Gillan
CITAT (netaave @ 01-09-2006, 22:37)
Tror det där har med läggning att göra, mina systrar och jag är väldigt olika på det här med ordning & reda, ändå är vi uppfostrade på exakt samma sätt.
Mest olika är vi som det bara skiljer minuter emellan.

Hmmm, är ni tvillingar kanske?
För övrigt, så tror jag likadant.

Vad jag menar, är, att du som förälder, inte kan komma och beklaga
dig, om du inte ens har gett dem en schans. Att vi sen utvecklas och
blir olika det är en helt annan sak tongue.gif
Bettson
Fortfarande kör jag med metoden att problemen skall vara deras inte mitt.

Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov. Visst jag skjutsar alltid. Han skulle iväg klockan sju. Jag kom hem från jobbet klockan fem.

Jag väckte båda sönerna som då var femton och sjutton på morgonen innan jag gick. Jag dem uppgifter under dagen som skulle ta högst en timme. Den en skulle hänga upp tvätten jag laddat i tvättmaskinen och handla. Den andre skulle laga mat till kvällen.

När jag kommer hem är inget gjort. NÄr jag frågar varför så har de inte haft tid. Jag behåller mitt lugna face på. Säger ingenting, åker och handlar, lagar mat och så.

Sönerna äter maten och då är klockan halvsju. Sedan reser jag mig och går ner i tvättstugan och tvättar om tvätten sonen skulle hängt upp.

Kvart i sju så kommer sonen och förväntar sig att bli skjutsad. Jag svarar jättelugnt att jag inte har tid. Sonen blev ganska upprörd för jag hade ju lovat. Det hade du också svarade jag. Du hade lovat att du skule hänga upp tvätten och handla, men du hade inte tid trots att du var hemma hela dagen. Det var en förusättning för att jag skulle ha tid att skjutsa dig. Så jag skjutsar dig så snart jag har hängt upp tvätten.

Halvnio är jag klar och skjutsar sonen. De flesta han stämt möte med hade då gått hem eller någon annan stans. Men valet var hans inte mitt.

Höll han inte sitt löfte så skulle det få konsekvenser och det skulle vara konsekvenser som skulle drabba honom. INte mig.

Jag behöver väl inte säga att nästa gång var allt som jag bett om gjort. Det skönaste av allt att vi inte behövde ha en konflikt och vara arga.

Ja, ja, sonen var väl lite arg men det var som att hälla vattn på en gås.
Gurkan
Bettson !! Det är PEDAGOGIK !!! Av det jordnära slaget ... mycket bra.
netaave
CITAT (Evgeni @ 01-09-2006, 22:53)
Hmmm, är ni tvillingar kanske?

Mmmm jag är 7 minuter äldre, men vi är inte födda på samma dag! biggrin.gif
Ophelia
Tja...jag var/är oxå slarvig. Serva aldrig någon som slarvar så blir det folk av dem med. Sedan har vissa tankarna på annat håll och ser inte sådant. Vi är alla olika. Skyffla in grejerna på rummet och stäng dörren smile.gif

Betts reaktion är STÖRTSKÖN laugh.gif laugh.gif

*riktar en pik till andersen*...är fullkomligt normal! Dock inte gift och har barn. I dagsläget är 19 år en ganska tidig ålder att ha eget familjeliv, speciellt om man nyligen kanske gått gymnasiet mad.gif
catlady
Håller med! Herregud det är väl inte att vara vuxen att vara 19 år?! Man har knappt gått ut gymnasiet, och det var minsann ingen i min årskull som ens snackade om att varken gifta sig eller skaffa barn då!
Det är skittufft att vara tonåring nuförtiden, och det ser inte alls ut som för bara 20 år sedan. Hela årsklasser är redan slutkörda och sönderstressade ens innan de börjar på Universitetet (som ALLA ska in på nuförtiden). Tror inte att alla fattar hur mycket skit en tonåringstjej måste stå ut med (bli kallad för hora och tafsad på i skolan, läsa mellan 15-20 olika skolämnen mellan 8-16 hela dagarna + läxor och föräldrar som är på en hela kvällarna för att man inte uppför sig som de vill, grupptryck om allt från märkeskläder till rökning, kanske en pojkvän som kräver analsex "för det gör brudarna i porrfilmerna", droger, sprit och fullständigt oförstående vuxna överallt...)
Cut the girl some slack!

Så fort man lär sig om konsekvenser av sitt beteende (och då menar jag inte en tjatande mamma - för det gör hon ändå hela tiden, utan att det inte finns ett enda par rena trosor att ta på sig en dag) så ändrar man på sig, så är det bara. Så länge mamma (för var är PAPPA i hela diskussionen???) städar, tvättar och lagar mat - varför ska man själv göra det då? En tonåring har MYCKET större tålamod med smuts och vet kanske att mamma ändå gör det tillslut. Och att tro att vänner kommer säga något om det är lite naivt, de bryr sig lika lite. Det är en helt annan sak när man bor själv första gången, då lär man sig snabbt och lortgrisarna är som bortblåsta! Om ett par år så är hon inte din lilla flicka längre och du får problem att ens nå henne per telefon. Njut medan du kan!
andersen
CITAT (catlady @ 02-09-2006, 17:53)
Håller med! Herregud det är väl inte att vara vuxen att vara 19 år?! Man har knappt gått ut gymnasiet, och det var minsann ingen i min årskull som ens snackade om att varken gifta sig eller skaffa barn då!
Det är skittufft att vara tonåring nuförtiden, och det ser inte alls ut som för bara 20 år sedan. Hela årsklasser är redan slutkörda och sönderstressade ens innan de börjar på Universitetet (som ALLA ska in på nuförtiden). Tror inte att alla fattar hur mycket skit en tonåringstjej måste stå ut med (bli kallad för hora och tafsad på i skolan, läsa mellan 15-20 olika skolämnen mellan 8-16 hela dagarna + läxor och föräldrar som är på en hela kvällarna för att man inte uppför sig som de vill, grupptryck om allt från märkeskläder till rökning, kanske en pojkvän som kräver analsex "för det gör brudarna i porrfilmerna", droger, sprit och fullständigt oförstående vuxna överallt...)
Cut the girl some slack!

Så fort man lär sig om konsekvenser av sitt beteende (och då menar jag inte en tjatande mamma - för det gör hon ändå hela tiden, utan att det inte finns ett enda par rena trosor att ta på sig en dag) så ändrar man på sig, så är det bara. Så länge mamma (för var är PAPPA i hela diskussionen???) städar, tvättar och lagar mat - varför ska man själv göra det då? En tonåring har MYCKET större tålamod med smuts och vet kanske att mamma ändå gör det tillslut. Och att tro att vänner kommer säga något om det är lite naivt, de bryr sig lika lite. Det är en helt annan sak när man bor själv första gången, då lär man sig snabbt och lortgrisarna är som bortblåsta! Om ett par år så är hon inte din lilla flicka längre och du får problem att ens nå henne per telefon. Njut medan du kan!

Är man 19år så är man vuxen! man bedöms som vuxen att göra värnplikt,ta körkort, köpa öl mm, eller kan det vara så att vi i Sverige har barnsoldater? och barn som kör bil? nää är man 19år så skall man betraktas som vuxen och då borde man klara av att städa sitt eget rum, jag har en dotter på 13år och hon har städat sitt rum i flera års tid.

Jag tycker fortfarande att om hon inte blir bättre så borde hon flytta hemifrån, var själv 16-17 år när jag flyttade hemifrån första gången.
Inga från Närke
CITAT (Bettson @ 02-09-2006, 00:24)

Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov.................

Bettson den var väldigt bra. Ska berätta denna metoden för min dotter som har 2 tonåringar 14 och snart 16.
Tyvärr så finns det en pappa som inte är fostrad till att hjälpa till och det smittar av sig på grabben. Men min dotter gör så gott hon kan men som ett gammalt ordspråk säger>:
Äpplet faller inte så långt från päronträdet eller Sådan far sådan son.
Ophelia
CITAT (andersen @ 02-09-2006, 19:04)
CITAT (catlady @ 02-09-2006, 17:53)
Cut the girl some slack!

Är man 19år så är man vuxen! man bedöms som vuxen att göra värnplikt,ta körkort, köpa öl mm, eller kan det vara så att vi i Sverige har barnsoldater? och barn som kör bil? nää är man 19år så skall man betraktas som vuxen och då borde man klara av att städa sitt eget rum, jag har en dotter på 13år och hon har städat sitt rum i flera års tid.

Jag tycker fortfarande att om hon inte blir bättre så borde hon flytta hemifrån, var själv 16-17 år när jag flyttade hemifrån första gången.

...dra inte allt till överkant nu mad.gif

Alla kanske inte är lika duktiga, diciplinerade, lydiga och vuxna som du var. Vi alla är olika.
*Felix matte*
CITAT (andersen @ 02-09-2006, 19:04)

Håller med andersen.
Nitton år har alla vuxna varit... till o me vi som nu har tonåringar eller vuxna barn.
Skola och läxor har man också alltid haft... på min tid hade vi skola också på lördagar.
Jag/vi har fyra nu vuxna barn, tre flickor och en pojke.
Alla har de fått lära sig att hålla någorlunda ordning i sina rum...
jag har väl röjt en ggr/år... om de tillåtit att jag rotar igenom allt i rummen. tongue.gif

Visst har det sett ut som storhaveri ibland, men vi har sagt som så
att så länge de bor hemma och inte betalar hyra så får de följa våra regler.

Smutskläder som inte lagts i tvättkorgen, har hamnat på balkongen.
Krävdes ingen lång inlärningstid... när favorittröjan eller byxan inte fanns
i garderoben kom frågan... var är min....
svaret blev... har du stoppat den i tvättkorgen så ska den vara ren men om inte
så kan du leta ute på balkongen.

Sedan så har alla barnen fått lära sig att sköta tvättutrustnig... de har redan i 13-års ålder klarat av att sortera och köra tvättmaskin och tumlare.
Lika väl som de fått lära sig att laga lättare maträtter och baka och också spika, skruva och "fixa" smågrejs som ju alltid behövs i ett hem.
Ingen av dom står handfallen om en säkring går eller en hylla ska sättas upp.....

Barnen har inte mått illa av det... tvärtemot ... de har klarat sig utmärkt
när de flyttat hemifrån. smile.gif
pejori
CITAT (Margith @ 01-09-2006, 18:56)
eller i hans säng är ett bra förslag smile.gif
Om han sen väljer att raka ner det på golvet, det är hans bekymmer,

körde stenhårt med sängen när det begav sig här.... smile.gif smile.gif
allt som låg fel, hamnade där, inklusive ren vikt tvätt som inte tagits från platsen rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
det blev deras jobb att sortera rent och smutsigt rolleyes.gif rolleyes.gif
Bettson
CITAT (Inga från Närke @ 02-09-2006, 19:19)

Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov.................

Bettson den var väldigt bra. Ska berätta denna metoden för min dotter som har 2 tonåringar 14 och snart 16.
Tyvärr så finns det en pappa som inte är fostrad till att hjälpa till och det smittar av sig på grabben. Men min dotter gör så gott hon kan men som ett gammalt ordspråk säger>:

Det får konsekvenser på lång sikt jag lovar.

Yngsta sonen ligger i lumpen nu. Han har inte varit hemma på fjortondagar. Han har det ganska tufft så jag försöker faktiskt pyssla om honom och ge extra god mat och se till att han har det kul när han väl är hemma.

Igår ville han bli skjutsad till en kompis tjugoårsfest. Nästan fyra mil. Han frågade så snällt om jag kunde. VIsst sa jag, ska jag hämta också. Han drog på det och sa att han nog kunde sova över. Det lät så tveksamt att jag sa att jag skulle hämta.

När jag skjutsat upp honom så frågar han hur sen han får vara med att ringa efter hämtning. Så sen du vill sa jag, det var länge sedan du var på fest.

Han tittar på mig långt, så säger han mamma du är så himla snäll så du är nog snällare än vad som är nyttigt för dig. Jag gör gärna saker för dig om du uppskattaer det menade jag.

Så fick jag en stor kram och en puss på kinden trots att kompisarna tittade.

Det kändes så himla gott när man tänker tillbaka på den kravfulla fjortisen+
Ophelia
CITAT (Bettson @ 03-09-2006, 11:37)
CITAT (Inga från Närke @ 02-09-2006, 19:19)

Det får konsekvenser på lång sikt jag lovar.

Yngsta sonen ligger i lumpen nu. Han har inte varit hemma på fjortondagar. Han har det ganska tufft så jag försöker faktiskt pyssla om honom och ge extra god mat och se till att han har det kul när han väl är hemma.

Igår ville han bli skjutsad till en kompis tjugoårsfest. Nästan fyra mil. Han frågade så snällt om jag kunde. VIsst sa jag, ska jag hämta också. Han drog på det och sa att han nog kunde sova över. Det lät så tveksamt att jag sa att jag skulle hämta.

När jag skjutsat upp honom så frågar han hur sen han får vara med att ringa efter hämtning. Så sen du vill sa jag, det var länge sedan du var på fest.

Han tittar på mig långt, så säger han mamma du är så himla snäll så du är nog snällare än vad som är nyttigt för dig. Jag gör gärna saker för dig om du uppskattaer det menade jag.

Så fick jag en stor kram och en puss på kinden trots att kompisarna tittade.

Det kändes så himla gott när man tänker tillbaka på den kravfulla fjortisen+

Jag får nästan tårar i ögonen wub.gif wub.gif wub.gif smile.gif

Tror att skulle många av de stackars vilsna ungdomar ha en Betts som mor så skulle livet se helt annorlunda ut för dem.
mittas
Hej
De var många goda och en del mindre goda råd rolleyes.gif

Hon har faktiskt inte bott hemma på 3 år eftersom hon har pluggat
i en annan stad, då bodde hon bl a i hop med 3 klasskompisar i en 3:a och allihopa var likadana, usch vad det såg ut där, wacko.gif , men ja hjälpte inte till en enda gång med städningen, men de var svårt att hålla fingrarna borta vill ja lova biggrin.gif
Det värsta är att dom inte anser att de är stökigt, lite kläder är och där är
väl ingenting att gnälla om.
Ja förhoppningsvis blir de ordning och reda på henne nån gång vad det lider, får väl stänga rummet till hennes dörr så ja slipper att se "skiten" rolleyes.gif
MVH Catarina
annika_h
Har själv samma problem!!
Tvätta får hon göra själv sen två år tillbaka, det hon lämnar framme lägger jag demonstrativt på hennes säng(allt från glasspapper,fön, snoddar mm) Jag skulle aldrig komma på tanken att städa hennes rum.
Största problemet är att hon inte har vett att skämmas inför sina kompisar för enligt henne ser alla rum lika eländiga ut!!

Jag tror trots allt att hon kommer att få ett jättefint hem när hon flyttar hemifrån...
mittas
Hej
Jag får också höra att alla andras rum ser likadana ut, har även en arbetskamrat vars dotter är likadan. Min sons flickvän är precis likadan, tänk när vi var semester över en långhelg, då hade ja 2 som spred saker på liten yta, allt från kläder till hårspännen wacko.gif

Min son är 17 år och dom här problemen har ja aldrig haft med honom, efter sina träningar lägger han ner smutsiga sockar, kalsonger och handdukar i tvättstugan.
Varför sån skillnad? jag har aldrig gjort någon skillnad med att hjälpa till
här hemma, typ som att killar ej ska göra si eller så:
MVH Catarina
Gillan

Tex yngsta sonen bad att bli skjutsad en kväll när han hade sommarlov. Visst jag skjutsar alltid. Han skulle iväg klockan sju. Jag kom hem från jobbet klockan fem.

Jag väckte båda sönerna som då var femton och sjutton på morgonen innan jag gick. Jag dem uppgifter under dagen som skulle ta högst en timme. Den en skulle hänga upp tvätten jag laddat i tvättmaskinen och handla. Den andre skulle laga mat till kvällen.

När jag kommer hem är inget gjort. NÄr jag frågar varför så har de inte haft tid. Jag behåller mitt lugna face på. Säger ingenting, åker och handlar, lagar mat och så.

Sönerna äter maten och då  är klockan halvsju. Sedan reser jag mig och går ner i tvättstugan och tvättar om tvätten sonen skulle hängt upp.

Kvart i sju så kommer sonen och förväntar sig att bli skjutsad. Jag svarar jättelugnt att jag inte har tid. Sonen blev ganska upprörd för jag hade ju lovat. Det hade du också svarade jag. Du hade lovat att du skule hänga upp tvätten och handla, men du hade inte tid trots att du var hemma hela dagen. Det var en förusättning för att jag skulle ha tid att skjutsa dig. Så jag skjutsar dig så snart jag har hängt upp tvätten.

Halvnio är jag klar och skjutsar sonen. De flesta han stämt möte med hade då gått hem eller någon annan stans. Men valet var hans inte mitt.

Höll han inte sitt löfte så skulle det få konsekvenser och det skulle vara konsekvenser som skulle drabba honom. INte mig.

Jag behöver väl inte säga att nästa gång var allt som jag bett om gjort. Det skönaste av allt att vi inte behövde ha en konflikt och vara arga.

Ja, ja, sonen var väl lite arg men det var som att hälla vattn på en gås.

Det var så satans klockrent Bettson. Helt i min smak.

För övrigt så vill jag påpeka att kramar och smek står
väldigt högt på trivsellistan i den här familjen. Sonen hade en kort
period i 11-12-års åldern, när han satte sig längst bak i bussen
om jag satte mig ländst fram. Men det gick snabbt över. Dottern
hade ingen sån period över huvud taget.

Men man känner sig inte så lite stolt när man går armkrok mitt
i city med sin 15-åriga son.

Det sista stycket bara med tanke på din solskenshistoria med
skjutsandet wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon