Full version: Såtid
hönapöna
Hej
Jag undrar över det här med såtider. Ofta ska det sås när jorden reder sig men räcker det. Jag bor i zon 5, och har en lätt jord som värms tidigt men om jag sår i mitten av maj hinner väl det som kommer upp tas av frosten? Det är väl inte bara jordens värme man kan gå efter, eller?
Jag är lika osäker varje år när jag ska så. Försöker så när traktorerna harvat på åkrarna runt om i byn, då kan det väl inte vara för tidigt? Kanske det är för sent i stället? Jag hade tänkt så idag men det ösregnar så kanske blir det i morgon.
wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Olika grönsaker sås vid olika tid en del kan sås direkt när jorden reder sig medans andra fröer ex. bönor bör man vänta med tills jorden har en temp på ca +12-15C (undantaget är bondbönor som kan sås ganska tidigt). Använder man fiberduk så brukar det mesta klara sig även om det skulle komma lite nattfrost när plantorna kommit upp, fiberduken håller kvar värmen så under duken brukar det vara några grader varmare än vad det är utanför duken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon