Monarda
01-09-2006, 13:51
Äntligen håller min buddleja på att slå ut. I senaste laget, kan tyckas. Frågan gäller om det finns sorter som blommar tidigare?
Maria i Helsingborg
01-09-2006, 15:59
vilken zon bor du i?
Monarda
01-09-2006, 17:38
Zon 4 har vi här egentligen. Men den här står skyddad mot södervägg, så det kanske kan vara zon 3 för den.
Jag bor oxå i zon 3,5. Min 'Buddleja davidii' står inte mot någon södervägg, däremot ganska inringad av skyddande buskage. Dock ej alltför soligt.
Men; den har blommat i flera veckor! Alltså måste din vara väldigt sen. Hur gammal?
Min är två år.
Monarda
04-09-2006, 16:47
Min är ett år. Den kanske måste etablera sig lite mer för att det ska bli fart, hoppas det är så.
Jag har en davidii planterad i aug förra året, den har blommat i någon månad nu och är nästan 2 m hög. Bor i zon 3 men davidiin står i en skyddad hörna som kanske blivit en mikro-zon-2, sol fram till ca kl 15. Har försökt pyssla om den också.
Har du gödslat din i sommar? Vintertäckte du den, och hur?
Monarda
05-09-2006, 17:52
Den fick hästdynga i våras och ingen annan vintertäckning än perennerna bredvid som ramlade över den. Kanske jag borde prova med granristäckning i år?
Jag vet inte om det spelar någon roll. Jag klipper alltid ner min buddleja ända ner till backen varje vår. Ett år gjorde jag det inte och det blev inte lika magnifik blomning då som när den klipptes ner tycker jag. Min står i zon 3 och började blomma runt 1/8, ca 1,5 meter hög.
/Stina
thomaswahlqvist
08-09-2006, 21:21
Sent! Men visst är det väl kul att något blommar fint den här årstiden, det är ju det som är vittsen med denna buske.
Jag har en annan buske som däremot blommar sent, kanske i oktober.
Den heter heptacodium miconoides, tala om senblommande buske.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.