|
Vi gör en omröstning till när vi ändå är igång!  Hur skulle du beskriva din trädgård?
Bara jag som har röstat ännu... Jag har en brokig "Gott&Blandat-trädgård"
och jag har ingen trädgård, men min odlingslott passar bra som vildvuxen
Eva 33c
01-09-2006, 14:21
malin72
01-09-2006, 14:24
med tanke på min tråd så blev det man tager vad man haver  men nu är jag på väg ut och ska möblera om lite
titti49zon6
01-09-2006, 14:32
..det blev man tager vad man haver men jag har tänkt att jag skall´"tänka till" när jag möblerar om om det funkar återstår att se
Margith
01-09-2006, 14:39
Nej, jag kan inte rösta När jag gräver en ny rabatt börjar jag alltid med "Stilren, var sak på sin plats" men sen när den är grävd, då inser jag att det finns ett gäng frösådder och ett gäng fådda/bytta som måste få komma i jord (ju förr dess bättre  ) så varje ny rabatt blir mer "man tager vad man haver" Men egentligen är det nog en skogsträdgård jag har, men jag gör mitt bästa för att utplåna den
CITAT (Eva 33c @ 01-09-2006, 15:21) svårt det där. Vad är den MEST då?
Jag lyckades just med stunten att trycka på fel knapp när jag skulle rösta... så det blev ingen röst. Min trädgåd var från början ordning o reda... allt var på sin plats.. men sedan så har det slunkit in frösådder och sånt som "måste" få plats... så nu är det mer en man tager vad man haver
Maria i Helsingborg
01-09-2006, 16:20
Ogenomtänkt och gående från klarhet till klarhet........man lär sig ngt nytt varje år och trädgården får form därefter
kerstin z5-6
01-09-2006, 20:03
lummig ...lite färgtalibanisk är jag med
Jag röstade på lummigt,så många rum har jag inte men kallar det avdelningar en del är i uppbygganat.Perennrabatten måste göras om,det är alltid något som måste ändras.Jag uppskatta lummigheten på sommaren.
Jag gillar verkligen dina stenpartier renate
Vi verkar ha många Kajsa Varg här Beror det på att man tigger åt sig eller får växter var man än kommer någonstans, på brist i ekonomin, eller att man bara MÅSTE ha något vackert när man tittar i kataloger eller är på plantskolan? Eller är det månne något annat skäl?
Inga från Närke
03-09-2006, 16:59
Just nu ser den för bedrövlig ut. Men jag tryckte en prick i tager vad man haver. Det har regnat hela förra veckan mer eller mindre. Vi har inte blivit klara efter dräneringen så det är kletigt överallt utom där pallkragarna står och på framsidan där jag har försökt hålla undan. Våra nya blomrabatter är inte klara för det skulle vi jobbat med i helgen barnbarnet och jag men det förbaskade regnandet har stoppat allt utejobb. Får satsa på nästa helg. När man jobbar heltid och gubben jobbar eftermiddag blir det inte så mycket gjort även om vädret är bra. Jag behöver lite starka armar ibland.
Alexander-VG-zon3
03-09-2006, 17:11
jag kna inte heller rösta . men min är skånsk medelhavs trädgård med inslag av inte igenomtänkt
birgitek
03-09-2006, 21:06
Vet inte riktigt hur jag skall beskriva min trädgård, har i många år arbetat med att skapa blickfång med olika teman. T.ex "japanska rutan", "stranden" en grusrabatt med olika gräs, ett woodland, vita rabatten m.m. Har försökt att binda ihop det hela med mycket lammöron och rödbladiga växter. Tycker att det hela har blivit allt för arbetskrävande för min livsstil, det är skapandet jag tycker om inte underhållsarbete, så därför håller jag på att göra om en hel del rabatter till buskage. försöker få till nåt lättskött och snyggt med olika bladformer och färger. Birgit Ek
Eva i Skåne
03-09-2006, 22:09
Min är nog en brokig, vildvuxen skogsträdgård och jag älskar den
Hmm, jag fyllde i brokig, men jag skulle ha kunnat fyllt i flera alternativ. Det beror lite granna på vart i trädgården man befinner sig. Den är defenitivt inte stilren i alla fall. Men jag blev full i skratt av Kerstins ordval, " färgtalibansk "  . Det vet jag precis vad hon menar med. Men jag har sakta men säkert tagit mig därifrån, då jag har insett att man kan blanda fler färger än vad man tror Är det nåt jag vill ha mer av så är det " lummighet ", men jag har fortfarande inte kommit på riktigt hur jag ska får till det utan att ta bort solljuset. Då får jag abstinens
Pernillaheterjag
04-09-2006, 09:27
Haha, jag kryssade precis för "stilren", men det är väl ungefär så den ska bli... Med fler olika stilar, men var stil på sitt ställe...
Men just nu är trädgården i allra högsta går PÅGÅENDE!!!!
Mia, zon 3
04-09-2006, 12:07
Det står att jag har röstat, men det gjorde jag ju inte? Jag tittade bara på resultaten, och där stod det ju "Visa resultat (rösta ej)"?.... Fattar noll.... Men jag kunde nog inte heller välja. Det kommer nog bli åt brokig-hållet när jag jobbat lite mer. Nu är det också brokigt, fast det är inte jag som orsakat det.... ogräs är också brokiga.... Jag gör som inomhus - försöker inbilla mig att jag är minimalist. Får jag härja fritt blir det fullkomligt överdådigt och jätteplottrigt. Vill-ha-sjukan härjar svårt här hemma....
CITAT (Mia @ zon 3,04-09-2006, 13:07) Det står att jag har röstat, men det gjorde jag ju inte? Jag tittade bara på resultaten, och där stod det ju "Visa resultat (rösta ej)"?.... Fattar noll.... "Visa resultat (rösta ej)" betyder just det, att du tittar utan att rösta. Jag försökte klicka fort som attan på flera alternativ för det var några stycken som passade in men jag tror att det registrerades på den Brokiga trädgården.
Vildvuxen, blommande, doftande bergstomt med rumsindelning som till stor del består av skog.....
Mia, zon 3
07-09-2006, 12:20
CITAT (Berith @ 04-09-2006, 18:19) CITAT (Mia @ zon 3,04-09-2006, 13:07) Det står att jag har röstat, men det gjorde jag ju inte? Jag tittade bara på resultaten, och där stod det ju "Visa resultat (rösta ej)"?.... Fattar noll.... "Visa resultat (rösta ej)" betyder just det, att du tittar utan att rösta. Aha.... och alltså att jag inte får rösta senare heller.... då hänger jag med. Är det för att ingen ska "falla för grupptrycket", eller?
CITAT (Mia @ zon 3,07-09-2006, 13:20) CITAT (Berith @ 04-09-2006, 18:19) CITAT (Mia @ zon 3,04-09-2006, 13:07) Det står att jag har röstat, men det gjorde jag ju inte? Jag tittade bara på resultaten, och där stod det ju "Visa resultat (rösta ej)"?.... Fattar noll.... "Visa resultat (rösta ej)" betyder just det, att du tittar utan att rösta. Aha.... och alltså att jag inte får rösta senare heller.... då hänger jag med. Är det för att ingen ska "falla för grupptrycket", eller?  Japp!
Ludvig Johansson
08-09-2006, 22:32
Olika delar av trädgården är ju olika beroende på förutsättningarna (den pinande vinden från varaslätten?) och hur mycket energi jag lagt ned på den delen. Där jag jobbat mest det här året är det djungelkänsla nu så det får bli "lummigt". Kommande år kommer det bli ännu grönare där när de perenna och vedartade växterna har börjat få rejäl storlek. Fast bananen, ingefärorna, ricinen och kannorna ger ganska schysst grönska redan nu. Tyvärr ger de visst merarbete och oro nu i början av hösten.
För mig så är en trädgård med mindre rum idealet. Bort med alla stora trista öppna ytor. Ungarna trivs nog bättre att leka kurragömma än att spela fotboll, och måste de göra det kan de gå ut på nån åker eller gå till byns fotbollsplan. Gräsmattor är överskattade. Lustig nog har vi enormt stor gräsmatta, som jag på sikt tänkte hämma med busk och trädplantering. Någon som vet hur man får mossa att trivas (sydsluttning med lätt jord)?
jag skäms över min trädgård  det ligger gamla plankor från damen som bodde här innan där jag skulle vilja ha rabatt.... det växer buskar om aldrig tycks ha blivit beskurna där jag skulle vilja plantera.. plus att där har börjat växa upp två lönnar anledningen till att vi inte gjort något åt det är att vi funderar på att flytta och nu är det höst... är vi kvar här till våren så greppar vi tag i saken men inte nu.. nu får det blomma inne så länge =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|