Full version: Är detta ett frö?
Elisabeth P
Blir väldigt osäker på om detta är ett frö eller om det redan ramlat ur.

Det är tagit från tremastarblomman.
När jag försöker lossa det så smulas det lätt sönder. Beror detta på att det inte är ett frö, att det är ett väldigt ömtåligt frö eller att det kanske tom är flera frön?

Någon som vet?

Lisa
Anki V
Jag hoppas att det du visar på bilden inte är ett frö.

Jag försöker också samla från mina tremastare och det är nästan tji att hinna fånga dom innan de ramlar av. Först är de omogna sedan är det borta. laugh.gif laugh.gif

Jag har i alla fall lyckats fånga ett 30-tal frön och dom är svarta, en par mm och lite kantiga

(Är ditt ett frö... vad har jag då plockat?) blink.gif blink.gif

/Anki
Elisabeth P
Bilden är tyvärr inte den bästa.
Överst ser man hela fröställningen. Nedanför har jag liksom öppnat en frökapsel och menar då att fröet skulle vara det lilla svarta i mitten. Den biten är några mm, men smular som sagt lätt sönder sig.

Det optimala är nog att trä en påse över när blomman vissnat ner för att hinna fånga dem om de är så snabba till att falla.

Lisa
Anki V
Så här ser mina "frön" ut.

Värdelös kamera att ta närbilder med. sad.gif sad.gif

Fröna är mer åt det svarta håller än vad som visas på fotot och de är stenhårda

/Anki
Elisabeth P
Lyllo dig

Fast nu vet jag i alla fall vad jag ska leta efter laugh.gif för än har jag nog inte hittat några som ser ut som dina sad.gif

Lisa
Anki V
Hittar du inga så kan du få av mig för jag vet inte om jag ska så några tremastare ännu. Att jag överhuvudtaget försöker sammla fröna beror enbart på att "inget får förfaras"

Jag har så många andra sorter som jag vill så i första hand och jag kommer säkert att hitta mer frön.

/Anki
kerstin z5-6
Nej Lisa det där är ett fd frö smile.gif dvs fröet har lämnat kapseln
Elisabeth P
Så synd sad.gif

Lisa
Lena N
Att så tremastarblommor klarar blommorna av bäst själva. Strunta i att samla frö och ta istället tillvara självsådda plantor till våren. Mina är tyvärr lite väl ihärdiga med att fröså sig, och då gärna på olämpliga och svåråtkomliga ställen som mellan gångplattorna och brädan som inramar rabatten. Att dra upp plantorna med rötter från ett sådant ställe är lögn i h...e. Förra sommaren försökte jag ihärdigt att ta död på dem med brännaren. De lever fortfarande. tongue.gif

Men en växt med sådan underbar blå färg som flitigt blommar under så lång tid förlåter man en hel del. sleep.gif
Elisabeth P
Vad glad jag blir när man läser sådant Lena. Då får jag hoppas att det blir fler med tiden i alla fall smile.gif

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon