malin72
det måste väl vara ett ogräs, växer lägs med vägen hem...den doftar ju jätte gott speciellt på kvällen wub.gif men vad är det?
Ingo
Höstflox?
(inte det minsta säker)
Berith
Såpnejlika. smile.gif
malin72
CITAT (Berith @ 01-09-2006, 17:22)
Såpnejlika. smile.gif

ja det är det ju smile.gif Tack för svar. härligt doftande ogräs laugh.gif
Monarda
Nämen, finns det olika sorters såpnejlika? Det visste jag inte. Mina är fyllda och som sagt; ett sabla ogräs.
Madeleine1
Tycker också om såpnejlika...
Hur "ogräsligt" är det? Sprider det sig ohämmat? Med frö? Rot? Går det att hålla i schack på något sätt? NÅgon som vet?
Mattsson
CITAT (Madeleine1 @ 03-09-2006, 08:11)
Tycker också om såpnejlika...
Hur "ogräsligt" är det? Sprider det sig ohämmat? Med frö? Rot? Går det att hålla i schack på något sätt? NÅgon som vet?

Det är OGRÄSLIGT! Sprider sig ohämmat, ja, med underjordiska rötter och jag klarar inte av att hålla det i schack. Min trädgård har ju några år på nacken och jag vet inte hur föregående ägare gjort, men jag säger bara. VARNING! Visst är dom fina, men om jag fick välja skulle dom UT!!
Kat
*hmmm*
Jag som just räddade några till en ny rabatt.
Kanske ska ta och gräva upp dem igen då....

Men det är ju synd på så rara spiror unsure.gif
Berith
Jag har mina sitter i en rugge strax utanför en rabatt och har inte märkt att dom försöker ta sej innanför gränsen.
malin72
hm ja det var mycket varningar men jag är lite sugen att sätta några närmre tomten iallafall så det doftar gott på sommar kvällarna wub.gif
kerstin z5-6
skulle aldrig sätta in dem i min trädgård,vill du ha doft plantera en gammaldags ros,sommarviva liljor eller andra doftbomber laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-09-2006, 13:07)
skulle aldrig sätta in dem i min trädgård,vill du ha doft plantera en gammaldags ros,sommarviva liljor eller andra doftbomber laugh.gif

jo jag förstog det laugh.gif laugh.gif det var därför jag sa närmrt tomten bor ju i radhus så utanför längre bort från mig så jag kan känna doften i hela backen upp mot huset laugh.gif
malin72
på tal om doft bomber tongue.gif vad har ni och vad tycker ni doftar gott??? jag vill ha den där kvällsdoften man känner när man är utomlands om ni fattar vad jag menar wink.gif
Ingo
Beror på vilket utland du vill att det ska lukta som...jag menar, ska det lukta England är det ju bara att elda litet stenkol... tongue.gif

Men annars...i förra trädgården hade jag albarosorna "Celestial" och "Königin von Dänemark" - det blev väldigt god doft under blomingsperioden.
malin72
jo jag hade nog mer tänkt mig en kvälls promenad i Italien tongue.gif wub.gif
Gåsis
Grekisk lövkoja, ettåring som doftar helt fantastiskt gott tycker jag. Går att direktså ute eller förkultivera om man vill ha tidigare blomning.

/Åsa
malin72
aha och fin var den ju smile.gif ska prövas till sommaren tack tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon