Full version: Fräcka människor
ester
Jag bor på landet, på en gård. En liten väg går genom gården och där kör kanske 10 bilar på en vältrafikerad dag. Jag är en av de få i grannskapet som har trädgård och den är inhägnad med gärdsgård utmed vägen. Bakom huset ska vi sätta upp fårnät för att hålla hundarna inne. Vi har gräsmattor, kryddträdgård, buskar och mina älskade rosor. Det är en odlad trädgård - det går inte att ta miste på.

I dag startade säsongen igen - trädgårdsmarodörernas säsong! Jag upphör aldrig att förvånas över folks oerhörda fräckhet. I morse fångade jag årets första, förvirrade åldring i min kryddträdgård bakom huset. Såg en främmande bil på uppfarten och visst fanns det nån som spatserade runt i min trädgård.
De ska alla till ett katthem en kilometer längre bort. De har fått vägbeskrivning, men av någon anledning stannar nästan alla hos oss. Vi har ett rött hus och i vägbeskrivningen står det tydligt att katthemmet är BLÅTT.
Förra året stal några tanter i grälla klänningar mitt enda bär på min taiberry. Ett äldre par var framme vid verandan och bröt av klätterrosorna till en bukett. Maken skällde ut dem och de försvann. Tanterna som stal taiberryt skickade jag hundarna på.
Men som hundägare har jag strikt ansvar. Skadar hundarna någon (ytterst otroligt eftersom de är små och snälla, men skälliga) så är det på mitt ansvar. Dessutom vill jag inte vänja mina hundar vid att jaga folk.

Hur håller jag på ett lagligt sätt dessa fräcka människor ute ur min trädgård? När jag är hemma kan jag jaga dem själv, men när jag inte är hemma? När jag kommer hem och var enda ros är avplockad från mina rosenbuskar - brutna av buskarna. Och när de står kvar, lomhörda, med en plockad bukett av MINA blommor och frågar om och om igen efter vägen till katthemmet och inte förstår vad jag säjer. Vad gör jag med barnfamiljen som ska plocka mina odlade solrosor från gödselstaden? Kan man spola en pensionär med trädgårdsslangen? Som ensam tjej har man svårt att kräva betalt av en kaxig familjefar med sur fru och skrikande barn då de packar sig in i sin bil med en stor bukett av mina solrosor mad.gif För vad kan jag göra dåd e bara struntar i mig?

Det händer inte varje dag, men det händer ett par gånger varje vår och sommar!
Monica M zon 4
Fy för fräcka människor! Kan du inte sätta upp skyltar? Parkering förbjuden, privat område, Katthemmet 1 km rakt fram. Sätta upp mer staket och inhägnader så folk inte kan parkera. mad.gif
ester
CITAT (Monica M zon 4 @ 24-05-2003, 18:00)
Fy för fräcka människor! Kan du inte sätta upp skyltar? Parkering förbjuden, privat område, Katthemmet 1 km rakt fram. Sätta upp mer staket och inhägnader så folk inte kan parkera. mad.gif

Vi kan dra eltråd runt hela stället, men vi BOR ju där. Det är vårt HEM inte något fort. Vi har bett katthemmet att sätta upp skyltar eftersom fler drabbas av besöken. Tyvärr är det bara vi som får trädgården vandaliserad. Hos grannen måste man först forcera en lös schäfer och sedan en tjur bakom taggtråd innan man når deras planteringar.

Just nu håller vi ändå på att dränera uppfarten så att nästan hela är avgrävd. Ändå backade farbrorn in, rätt över grushögar och dräneringsslangar.
Även om vi hade haft kattem så har väl besökarna ingen rätt att bege sig in i trädgården? För de knackar inte på eller ger sig till känna mad.gif mad.gif
*Felix matte*
Hur j....a dum kan människor vara.
Det du råkat ut för trodde jag inte var sant, tills nu.
Du har helt rätt i att du inte ska behöva stängsla in tomten.
Vanligt folkvett är vad som behövs.´
Vattenslang..ingen dum idé då du råkar på objudna,
Du vattnar ju dina buskar mm och behöver inte förvänta dig tvåbenta snyltare tongue.gif
Om de sedan blir genomvåta så är det inte ditt problem.
Alla gamla är inte senila men en del tar det som knep att slippa ansvar mad.gif
Blomstersmurfen
Man kanske kan prova att sätta upp en kameraatrapp och en skylt som upplyser om att inkräktare fotograferas?
Gunvor Nilsson
Sätt upp en skylt med en bild av någon stor hund med text under "VARNING FÖR HUNDEN!". Troligtvis så får du ingen ovälkommen besökare!
/Gunvor
Bettson
Gör som en känd lantbrukare på orten där jag bor. En julgran kostar mellan 120-150kr där vi bor om man handlar den på torget. Haffar han julgranstjuvar på bar gärning fotograferas vederbörande, han bär alltid på laddad kamera. Lilla tjuven får sedan välja på att betala julgranen eller bli polisanmäld. Det är bara det att julgranen då kostar 500 kr eller om tjuven är otrevlig eller hotfull 1000 kr.
Polisen lägger ner de flesta anmälningar idag i brist på bevis, men har du fixat bevisen själv och dessutom tagit bilnumret som god ledtråd till identifiering av personen i fråga så är ju saken redan utredd och klar. De inser de flesta växttjuvar så det är nästan ingen som så att säga väljer att bli polisanmäld. Det bästa om man har problem är att lämpa över problemen på motparten. Det är dina tjuvar i trädgården som skall ha problem,dvs ska de betala eller prata med farbror landsfiskalen. Du avhändar dig problemet. Ju lugnare du själv beter dig desto bättre går det och du mår själv bättre av det hela också.
Good luck!
ester
CITAT (Bettson @ 26-05-2003, 10:26)
Gör som en känd lantbrukare på orten där jag bor. En julgran kostar mellan 120-150kr där vi bor om man handlar den på torget. Haffar han julgranstjuvar på bar gärning fotograferas vederbörande, han bär alltid på laddad kamera. Lilla tjuven får sedan välja på att betala julgranen eller bli polisanmäld. Det är bara det att julgranen då kostar 500 kr eller om tjuven är otrevlig eller hotfull 1000 kr.
Polisen lägger ner de flesta anmälningar idag i brist på bevis, men har du fixat bevisen själv och dessutom tagit bilnumret som god ledtråd till identifiering av personen i fråga så är ju saken redan utredd och klar. De inser de flesta växttjuvar så det är nästan ingen som så att säga väljer att bli polisanmäld. Det bästa om man har problem är att lämpa över problemen på motparten. Det är dina tjuvar i trädgården som skall ha problem,dvs ska de betala eller prata med farbror landsfiskalen. Du avhändar dig problemet. Ju lugnare du själv beter dig desto bättre går det och du mår själv bättre av det hela också.
Good luck!

Min kollegas morbror har en mer effektiv metod mot julgranstjuvar. Innan första snön och frosten kör han ut sin gödselspridare och sprutar alla granar han kommer åt på sin plantering. Frost och snö fryser sedan gödselvattnet och stanken känner man inte för än granen tinat upp i stugvärmen ohmy.gif
Där finns det inte många som knycket granar längre! laugh.gif

Jag tror att om man ska hota och kräva på pengar får man vara lite större och helst man. Mig ignorerar de och jag vet inte riktigt vilka metoder jag ska ta till. Att oskyldigt vattna i trädgården och "råka" skätta på nån är ju ingen rak och effektiv metod. Jag har en gång sprutat iskallt vatten med full sprutt in i en tonårs-volvo som körde alldeles för fort genom gården, men fick sedan en utskällning av tonåringens mamma som hävdade att det var sabotage och att sonen kunde ha kört av vägen då han och flickvännen blev dränkta. Nån som parkerat utan tillåtelse på vår uppfart och blockerade båda våra bilar stängde jag in bilen för och gick sedan på promenad med hundarna. Han var vansinnig och hävdade att han fick parkera där eftersom parkeringsförbud inte rådde på vägen och han stod längst ner på vår uppfart och tyckte att det räknades som väg. Han hade kört ner en del av mina "hinder" i sin ilska över att inte komma ut med sin bil. Att jag inte kom ut med mina bilar brydde han sig föga om. Jag hade faktiskt ringt polisen och bett dem ta bort bilen, men kom bara till en telefonsvarare och tyckte väl att 112 var väl drastiskt att ringa.

Jag har kameror, både vanliga och polaroid, men jag är inte tillräckligt skräckinjagande. Hur kan en liten flicka sätta skräck i trädgårdsmarodörer och få dem att hålla sig borta?
emjoer
Willab trädgård har en kul vattenspridare som sprutar vatten och låter när någon kommer inomdess område ( styrs av en rörelse vakt ) den är tyvärr ganskadyr men den kanske är värd att prova
silas
skriv en LEDSEN skylt och tala om hur abnormt mycket du kämpar med dina växter. poängtera gärna att du är gammal, fattig, halt och lytt och satsar hela ditt liv på din älskade trädgård, att du spenderar hela din futtiga pension på dina växter, osv. ingenting är så effektivt som att få folk att SKÄMMAS. uppenbarligen så fattar ju idioterna inte att de förstör för en annan människa, tänker väl inte efter överhuvudtaget, antagligen. och arga skyltar blir ju folk bara förbannade på -och tycker därmed att de har rätt att förstöra ännu mer...
Bettson
En väninna som också hade problem med att trafik i hög fart genom hennes gårdsplan gjorde följande. Inhandlade en styck begagnad barnvagn. Lurpassade. När en bil i hög far närmade sig släppte hon barnvagnen rullande nerför gårdplanen och gick in. Barnvagnen blev överkörd och bilföraren i fråga fick väl närmast stora skälvan innan han upptäckte att barnvagnen bara innehöll en docka. Detta blev en tankeställare för bilföraren som hädanefter körde väldigt sakta över gården. Tyvärr är det en metod som inte är att rekommendera eftersom den kan förorsaka värre olyckor än den är tänkt att undvika.
Vattenslangen in i bilen är väl också en olyckrisk. I detta kan jag hålla med tonårsmamman men jag kan inte förstå att hon lyckas uppfostra barn utan att lära dom hänsyn. Där har hon gruvligt fel.
Är vägen allmän eller är det en vägsamfällighet.?
Om det är en vägsamfällighet så ta upp problemet på vägsamfällighetens möte. Anmäl på övriga frågor på dagordningen i förväg till ordföranden.
Är det allmän väg, prata med vägverket om hastighetbegränsning alternativt något litet gupp som håller ned hastigheten. Är det din helt och hållet egna gårdsplan men fastigheten längre bort har ett servitut på vägen så kan du kanske fixa problemet själv med något litet fartdämpande gupp eller blomlådor som fartdämpare. undersök bara om du måste sätta upp varningsskyltar för fartdämpning. Skaffa ett utdrag i fastighetsregistret så att du vet vad som gäller i servitutet i så fall.
Bästa sättet att angripa ett problem är att göra det schysst och lagligt.
Ju mindre arg man själv är desto bättre lyssnar motparten.
Kattmatte
Man skulle ju vilja slå upp en stor skylt av en knuten hand med ett extra långt långfinger... hade det varit i USA hade du kunnat sätta upp en skylt med "trespassers will be shot!"...

MEN...

Jag håller med om att en "PRIVAT" eller "Varning för hunden" skylt borde fungera bra. Kanske en bild på en galen schäfer eller dobermann för att understryka att pensionärsnattarna riskerar att inte komma tillbaks till bilen med sina underbyxor intakta...
Almdalen
Varför inte sätta upp en skylt med Inträde 100 Kronor
sen är det säkert ingen som går fel och gör dom det så kräv dem på betalning!!
biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon