I dag startade säsongen igen - trädgårdsmarodörernas säsong! Jag upphör aldrig att förvånas över folks oerhörda fräckhet. I morse fångade jag årets första, förvirrade åldring i min kryddträdgård bakom huset. Såg en främmande bil på uppfarten och visst fanns det nån som spatserade runt i min trädgård.
De ska alla till ett katthem en kilometer längre bort. De har fått vägbeskrivning, men av någon anledning stannar nästan alla hos oss. Vi har ett rött hus och i vägbeskrivningen står det tydligt att katthemmet är BLÅTT.
Förra året stal några tanter i grälla klänningar mitt enda bär på min taiberry. Ett äldre par var framme vid verandan och bröt av klätterrosorna till en bukett. Maken skällde ut dem och de försvann. Tanterna som stal taiberryt skickade jag hundarna på.
Men som hundägare har jag strikt ansvar. Skadar hundarna någon (ytterst otroligt eftersom de är små och snälla, men skälliga) så är det på mitt ansvar. Dessutom vill jag inte vänja mina hundar vid att jaga folk.
Hur håller jag på ett lagligt sätt dessa fräcka människor ute ur min trädgård? När jag är hemma kan jag jaga dem själv, men när jag inte är hemma? När jag kommer hem och var enda ros är avplockad från mina rosenbuskar - brutna av buskarna. Och när de står kvar, lomhörda, med en plockad bukett av MINA blommor och frågar om och om igen efter vägen till katthemmet och inte förstår vad jag säjer. Vad gör jag med barnfamiljen som ska plocka mina odlade solrosor från gödselstaden? Kan man spola en pensionär med trädgårdsslangen? Som ensam tjej har man svårt att kräva betalt av en kaxig familjefar med sur fru och skrikande barn då de packar sig in i sin bil med en stor bukett av mina solrosor

Det händer inte varje dag, men det händer ett par gånger varje vår och sommar!