|
Var i dag med dottern till vårdcentralen och vi var nog de enda under 80 år. Väntrummet var fullt av vithåriga damer med käpp. Samtidigt som oss kom ett lass med samma färdtjänst. Full fart in mot nummerlapparna och först kom en liten dam med kryckor. När de som bäst väntade på sin tur i luckan kom det plötsligt fram en av de andra damerna till den med kryckorna. "De ropade just på dig" sa hon och damen med kryckorna blev alldeles förvirrad. "Jag har ju inte ens skrivit in mig ännu. Är du säker på att det var mig de ropade på?". Jo då, det var den andra damen säker på och hon pekade mot dörren till lab och sa att sköterskan stod där inne och väntade. "Jag kan ta din lapp så länge", erbjöd sig hon och nappade åt sig den kryck-damens nummerlapp och damen med kryckorna tog sig mödosamt mot dörren till labbet medan den andra damen skyndade mot luckan där hennes nya nummerlappsnummer just trycktes fram.
Nån minut senare kom damen med kryckorna tillbaka och tog en ny nummerlapp. "Hon kunde ju inte vet att det var mig de ropade på. För hon vet ju inte vad jag heter", muttrade den stackars, lurade tanten.
Det är ju för fan för jävligt
näe, vad ledsen jag blir av sånt
Vi har en liten vårdcentral och alla damerna hade bokat tid med doktor eller sköterska så de kom ändå in den tid de var bokade på. Men det var minst sagt chockerande att även rara, vithåriga tanter i blommiga knytblusar blåser varann på ett sånt taskigt sätt.
forget-me-not
01-09-2006, 19:10
Åsa, mälardalen zon 2
01-09-2006, 19:19
Gamla tanter är de värsta kö huliganerna har ni aldrig handlat taxfree på båtar?????? Jag har blivit undanskuffad flera gånger av gamla tanter med käpp som hävdar att de skulle vara före mig i kön.
Fast är det verkligen någon idé att gå till vårdcentralen egentligen??morsan gjorde sig illa sig på jobbet och behövde sys + hon måste ta stelkrampsspruta eftersom hon aldrig tagit någon förut. Och trots att vårdcentralen är hyfsat stor fanns det ingen som var behörig att göra något så enkelt som att ge stelkrampsspruta så hon var tvungen att åka till sjukhuset.
Fru fet
02-09-2006, 19:56
Haha, det där känner jag igen från mitt jobb på apoteket!  Ni skulle se hur det ser ut när vi slår upp portarna vid tio - även om det bara är fem-tio personer som väntar blir det nästan upplopp ibland. Och då har vi ändå en väntetid på i snitt 6 minuter under dagen (det är sällan någon får vänta mer en tio minuter). Konstigt tycker jag, men tävlingsinstinkten är stark hos vissa
*Felix matte*
02-09-2006, 20:10
Men herreminje! Jag har aldrig någonsin sett att folk trängs i apotekskö lika lite som jag sett att man försöker tränga sig förbi i någon kassakö varsomhelst. Är det kanske ett fenomen förbehållet större städer
CITAT (Felix matte @ 02-09-2006, 21:10) Är det kanske ett fenomen förbehållet större städer  ...frågade hon som bor i Sveriges största stad Skämt åsido, ja jag tror att det är ett fenomen som förekommer mer på större orter - där man är mer anonym i mängden. Trots att jag inte bor i någon särskilt stor stad så måste jag tyvärr säga att det inte är ovanligt alls här...
ninnisky
02-09-2006, 20:41
*Felix matte*
02-09-2006, 20:42
CITAT (Betty @ 02-09-2006, 21:39) CITAT (Felix matte @ 02-09-2006, 21:10) Är det kanske ett fenomen förbehållet större städer  ...frågade hon som bor i Sveriges största stad Skämt åsido, ja jag tror att det är ett fenomen som förekommer mer på större orter - där man är mer anonym i mängden. Trots att jag inte bor i någon särskilt stor stad så måste jag tyvärr säga att det inte är ovanligt alls här...  Menar du det  ... ja,ja... det sprider sig... snart är det väl häruppe också.
zaaritha
02-09-2006, 20:44
Absolut--så tränger sej pensionärer före på många olika ställen! Jag respekterar äldre--men --måste de bära sej så illa åt?
*Felix matte*
02-09-2006, 20:57
CITAT (zaaritha @ 02-09-2006, 21:44) Absolut--så tränger sej pensionärer före på många olika ställen! Jag respekterar äldre--men --måste de bära sej så illa åt?  Allvarligt talat så fattar jag ingenting Menar ni att det är vanligt att äldre människor tränger sig före i köer? Här möter jag bara äldre som erbjuder stressade yngre att gå före i kön... precis som jag också gör om jag ser att h*n bakom mig bara har en eller ett fåtal varor. Motsatsen upplevde jag för ett tag sedan på Apoteket... en gammal dam kom in i sällskap med yngre kvinna (dotter?) På stolarna satt bl.a 2 unga kvinnor och 1 ung man... ingen av dem ställde sig upp och erbjöd den gamla damen (som darrig stod och stödde sig mot sin käpp) sittplats.
ninnisky
02-09-2006, 21:04
CITAT (zaaritha @ 02-09-2006, 21:44) Absolut--så tränger sej pensionärer före på många olika ställen! Jag respekterar äldre--men --måste de bära sej så illa åt?  Neee, tycker det är bedrövligt att många äldre tar sig rättigheter och sällan hänsyn till andra..... (själv 60 ++++).
zaaritha
02-09-2006, 21:19
Då har väl du haft tur--om pensionärer ej trängt sej före!
ninnisky
02-09-2006, 21:40
CITAT (zaaritha @ 02-09-2006, 22:19) Då har väl du haft tur--om pensionärer ej trängt sej före! Missförstå mig rätt  Tycker också att många äldre allt som oftast beter sig ganska illa och tränger sig före-- och dessutom har långt till ett leende om något går fel!
Jag tror att varför man reagerar så när äldre tränger sig i kön, luras eller är allmänt elaka är för att man har en bild av alla äldre damer som att vara fredliga, rara små gummor som bakar kanelbullar och ler milt. Hade det varit ungdomar hade man inte höjt på ögonbrynen om de trängt sig i nån kö eller betett sig illa. Det hade man nog nästan räknat med. En gång i väntan på att Posten skulle öppna köade jag tillsammans med en missbrukartjej och en prydlig, vithårig dam. En sådan där "riktig" mormor, liten och spröd med permanentat hår. Missbrukartjejen kommenterade nån småbarnsförälder eller nåt liknande och sa att de var "knäppa". Den rara mormorstanten svarade att "inget var väl i alla fall värre än alla dessa invandrare som tilläts komma in i landet. Apor skulle man ha på zoo och inte låta ränna runt hur som helst." Både jag och missbrukartjejen var knäpp tysta tills Posten öppnade. Helt stum och kunde inte tro mina öron. Tanter ska baka bullar, brodera och gå på bingo! Den äldre generationen ska också vara klokare, mer tolerant och ärlig än den yngre. Sådetså!!!
zaaritha
02-09-2006, 22:16
Jadu, att folk är äldre, gör inte att de är "snälla"............. Tvärtom, ibland--tyvärr!
CITAT (zaaritha @ 02-09-2006, 23:16) Jadu, att folk är äldre, gör inte att de är "snälla"............. Tvärtom, ibland--tyvärr! Nä, men jag kommer att fortsätta att tro att alla äldre damer och herrar är snälla och kloka. Bra fördomar vill jag bevara
birgitek
02-09-2006, 22:56
Jag blev i veckan utskälld av en dam 70+ därför att jag inte lät henne gå före i kön. Jag handlade på min lunchrast och hade ont om tid, damen skrek nåt om bristande respekt för äldre..... Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|