Full version: Hygien - vanor
Berith
Eftersom det diskuteras renlighet i en annan tråd kan det ju vara intressant att se vad medelsnittsodlaiten har för vanor. sleep.gif
birgitek
Jag hade god lust att svara enl. sista alternativet!!!!!( skratt...) eller att jag badar till jul antingen det behövs eller inte.
Såg att någon gjort det, så jag undrar hur man sköter hygienen om man varken duschar eller badar.
Själv föredrar jag duschen.
Birgit Ek
andersen
Det borde stå hur ofta.
Berith
CITAT (andersen @ 02-09-2006, 09:24)
Det borde stå hur ofta.

Joo... kanske det. Men jag inbillar mej att duscharna gör det oftare än badarna? unsure.gif
Berith
CITAT (birgitek @ 02-09-2006, 09:09)
Jag hade god lust att svara enl. sista alternativet!!!!!( skratt...) eller att jag badar till jul antingen det behövs eller inte.
Såg att någon gjort det, så jag undrar hur man sköter hygienen om man varken duschar eller badar.
Själv föredrar jag duschen.
Birgit Ek

biggrin.gif Undrar vem det är som röstat så? Plockar fram mina fördomar och gissar på en man. sleep.gif
anna_rispan
Man kan väl tvätta sig utan att duscha eller bada?? Eller??

Bara tänker...
Castea
så jag undrar hur man sköter hygienen om man varken duschar eller badar.

Bastar & rullar sig i en snödriva? rolleyes.gif
Eva i Skåne
Jag duschar varje gång och varje dag. Bad = huvudvärk för min del.

Men att duscharna gör det oftare... vet jag inte.
Jag har en man och en tonårsson som båda badar varje dag, dock inte tillsammans biggrin.gif
AnitaO
CITAT (Castea @ 02-09-2006, 11:15)

Funkar ju på vintern i alla fall.
På sommaren är det ju ont om snö laugh.gif
cic
Duschar av hygienska skäl med 1-3 dagars mellanrum, men badar ibland för att det är så sköööönt!
netaave
Duschar, oftast på kvällen, på morgonen är jag för trött för det.
ah56
Duschar varje dag, på morgonen. Måste annars har jag Marge Simpsons frisyr. laugh.gif Har inget badkar annars hade jag badat ibland.
Castea
CITAT (AnitaGg @ 02-09-2006, 11:41)
CITAT (Castea @ 02-09-2006, 11:15)

Funkar ju på vintern i alla fall.
På sommaren är det ju ont om snö laugh.gif

Kanske duger att rulla sig i hagel då? laugh.gif
Biggan_
Morgondusch varje dag för att vakna och känna sej fräsch.
Ett och annat karbad under vintern när det är kallt och ruggigt och man känner sej frusen är härligt.
Skumbad,levande ljus, ett gott glas vin är underbart, helst tillsammans med sambon tongue.gif wub.gif wub.gif
kristerh
En dusch varje dag är ett måste, speciellt om jag ska vara bland folk,
känner mig så ofräsch om jag inte duschat.
Monarda
Dusch varje morgon och ibland även på kvällen, det är man skyldig sin omgivning tycker jag. Tyvärr går det omkring alltför många stinkpellar. Stötte på en i affären i torsdags, han lämnade doftspår efter sig överallt.
Dom måste väl känna själva att dom stinker!
Hade problem för några år sedan med en arbetskamrat som luktade över hela kontoret. Alla led men ingen vågade säga ifrån. Till slut upphörde det så någon måste i alla fall ha yttrat sig.
kristerh
CITAT (Monarda @ 02-09-2006, 15:27)
Dom måste väl känna själva att dom stinker!
Hade problem för några år sedan med en arbetskamrat som luktade över hela kontoret. Alla led men ingen vågade säga ifrån.

En sådan hade jag oxså på jobbet för några år sedan, fast hon åt flera vitlöksklyftor med youghurt varje morgon wink.gif trodde det var bra mot förkylning, det stank på minst 10 meters håll från henne, jag tog mod till mig och sade som det var, men ojj sa hon," jag har frågat flera om jag luktar och de sade att det inte gjorde det" varför kan man inte säga som det är när någon frågar undrar jag wink.gif snacka om flathet...
därefter slutade det att lukta om henne laugh.gif
Betty
Duschar på morronen, för att bli ordentligt vaken. Har inget badkar.

Vi har en sån där stinkpelle på jobbet, han lämnar svettspår i luften, man vet precis var han har gått. Värst är det när man råkar ta samma hiss som han nyss åkt i... sad.gif
Carex
jag duschar kanske varannan dag, varje dag är inte riktigt nyttigt för huden. men mellan duscharna tvättar jag av mig i ansiktet och de ställen man brukar bli mest svettig på. Det gör jag morgon och kväll.
Men om sommaren är riktigt varm kan det bli en dusch både morgon och kväll.
forget-me-not
CITAT (Carex @ 02-09-2006, 17:52)
jag duschar kanske varannan dag, varje dag är inte riktigt nyttigt för huden.

Man ska alltid duscha i duscholja och inte i duschcrème. Duscholjan gör huden mjuk. Jag har väldigt torr och extremt känslig hud, men sedan jag började duscha med Apotekets "Eucerin PH5 duscholja" så har jag fått en mycket mjukare och finare hud. Så den duscholjan kan jag verkligen rekommendera!
pejori
duschar minst tre ggr om dagen.... smile.gif
morgon och kväll är ett måste....och mitt på dagen om jag gjort nått som jag blir varm av, eller om jag ska ut....duschar alltid innan jag går ut någonstans bland folk rolleyes.gif wub.gif
Inga från Närke
Vi har tyvärr inget badkar. Ibland när man är lite frusen önskar man att vi hade så man kunde lägga sig ner i ett skönt skumbad eller örtbad och därefter ta en durch.
Vi har pratat om att köpa ett för det finns plats men just nu är det altanen och ny spis som är viktigast.

Angående personer som "stinker". Man kan ju stinka p.g.a. av dålig hygien och man kan stinka av för mycket parfym också.
Hade en arbetskamrat som luktade en hel parfymaffär men jag sa till att det var lite för mycket och sedan har vi en som är allergisk, det måste man ju tänka på också. Hon tog inte illa upp och nu är det bättre.
De som stinker på grund av annat känner nog inte alltid det själva för de är så vana vid lukten. Behöver ju inte bero på att de inte durchar kan vara annat också. Jag tycker gott man kan påtala detta i en vänlig ton och när man är ensam med personen i fråga. Jag personligen har sagt till en av mina arbetskamrater, att om han känner att jag luktar typ från munnen så ska han säga till och det har han lovat. För man känner inte det så bra själv.
ninnisky
CITAT (forget-me-not @ 02-09-2006, 18:10)
CITAT (Carex @ 02-09-2006, 17:52)
jag duschar kanske varannan dag, varje dag är inte riktigt nyttigt för huden.

Man ska alltid duscha i duscholja och inte i duschcrème. Duscholjan gör huden mjuk. Jag har väldigt torr och extremt känslig hud, men sedan jag började duscha med Apotekets "Eucerin PH5 duscholja" så har jag fått en mycket mjukare och finare hud. Så den duscholjan kan jag verkligen rekommendera!

och använder jag inte någon form duschcreme/olja så kliar det..........
törs inte tänka på hur det blir om några veckor när det är dags att renovera badrummet och bara duschen finns kvar! Älskar att bada
wub.gif
cic
CITAT (Monarda @ 02-09-2006, 15:27)
Dusch varje morgon och ibland även på kvällen, det är man skyldig sin omgivning tycker jag. Tyvärr går det omkring alltför många stinkpellar.

Jag stinker då inte fast jag inte duschar varje dag.. Jag tvättar ju såklart ansiktet och under armarna varje dag. Blöter ner håret, men tvättar det inte varje dag, får så torr hårbotten då.

En del säger att dom vaknar av att duscha på morgonen. Det gör jag när jag går ut med hunden. smile.gif
Berith
Intressant att det inte är nån som bara badar. wink.gif Fast ännu intressantare är det att det är tre som varken badar eller duschar. Förhoppningsvis så tvättar dom sej i alla fall. unsure.gif

Tog ett varmt bad igår, för att lugna nerverna efter bzzzzzziet i örat. huh.gif
LadyG
En tränigsdag kan det hända att jag duschar tre gånger samma dag, annars blir det "bara" en gång.

Bad är också underbart, ligga och slappa och plaska i värmen.
Castea
Bada gör jag aldrig primärt för att bli ren, utan för att bli varm. smile.gif
Är extremt frusen av mig på hösten och vintern, så snart kommer min verkliga badsäsong! wink.gif
pejori
CITAT (Berith @ 03-09-2006, 08:42)
Fast ännu intressantare är det att det är tre som varken badar eller duschar. Förhoppningsvis så tvättar dom sej i alla fall. unsure.gif

undrar om man kan bli helt ren, av att bara tvätta sig ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
dom "primära" delarna kanske, men resten av kroppen?....även en smutsig hud luktar illa ju smile.gif smile.gif
anna_rispan
Hur luktar det illa då??

Jag tycker att min arm tex har aldrig luktat som det kan lukta i armhålan ibland?

Jag får väl testa helt enkelt. Duscha dag 1, dag 2 bara tvätta vid handfatet de primära delarna som någon tidigare i tråden så bra skrev, sen får sambon sniffa runt på resten.
Här ska det undersökas. smile.gif
stina
CITAT (anna_rispan @ 03-09-2006, 15:18)
Hur luktar det illa då??

Jag tycker att min arm tex har aldrig luktat som det kan lukta i armhålan ibland?

Jag får väl testa helt enkelt. Duscha dag 1, dag 2 bara tvätta vid handfatet de primära delarna som någon tidigare i tråden så bra skrev, sen får sambon sniffa runt på resten.
Här ska det undersökas. smile.gif

Väntar spänt på din slutrapport när ditt projekt "lukt-test" är avslutat! tongue.gif

Jag duschar 1g/dag. Träningsdagar blir det på lunchen efter träningen. På morgonen tvättar jag mig + tvättar håret. På kvällen blir det också en tvätt. Jag klarar inte av att duscha mer än en gång/dag, min hud mår inte bra av det och då måste jag av naturliga skäl lägga den efter träning. ohmy.gif Undantag är varma sommardagar, då kan det bli många duschar, dock utan tvål.

Önskar att jag hade ett badkar, då hade jag legat där varenda kväll under höst/vinter. I mitt nästa liv ska jag ha en jacuzzi... wub.gif
birgitek
Jag duschar snabbt varje morgon men ser till att håret inte blir blött. Tvättar håret ca var femte dag, mitt hår blir snyggast så, tvättar alltid håret på kvällen eftersom det jättelång tid att torka.
Birgit Ek
pejori
CITAT (anna_rispan @ 03-09-2006, 14:18)
Hur luktar det illa då??

Här ska det undersökas.  :)

det luktar smutsig kropp.... laugh.gif
man känner det inte på sig själv, men i trånga utrymmen som bussar eller dyligt...kan man känna doften av otvättad kropp....det luktar inte som gammal svett...men har samma doft som otvättat hår har i hårbotten smile.gif smile.gif
tycker personligen att det är vanligast bland medelålders män och gammla åldringar.
stina
Jag tror i faktiskt inte att den som väljer att duscha varannan dag (och tvätta sig dom andra dagarna) luktar illa om dom inte gjort något ansträngande och börjat svettas. Dom medelålders männen och gamla åldringarna som luktar (förstår precis vad du menar för lukt pejori), där tror jag det handlar om minst en vecka.... Urk!

/Stina
pejori
CITAT (stina @ 03-09-2006, 18:49)
Jag tror i faktiskt inte att den som väljer att duscha varannan dag (och tvätta sig dom andra dagarna) luktar illa om dom inte gjort något ansträngande och börjat svettas.  Dom medelålders männen och gamla åldringarna som luktar (förstår precis vad du menar för lukt pejori), där tror jag det handlar om minst en vecka.... Urk!

/Stina

ja...dom som inte duschar eller badar.....dom tänkte jag på wub.gif wub.gif
vissa delar tvättar man..ansikte underliv och under armarna...men resten luktar också efter ett par dagar wub.gif
stina
Absolut! Tvättar man sig inte DÄR varje dag blir det läbbans! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon