Full version: övervintra pumparna
Gisan
Hejsan.
Finns det någon som kan hjälpa mig.
Jag har läst att man inte ska stänga av pumparna för att bakteriekulturen blir förstörd. Men hur gör man egentligen över vintern. Då måste dom väll vara avstängda iallafall? Fiskarna har åkt in i ett akvarie (lite tidigt ja vet men sonen kunde inte vänta).
Har fått mer alger i dammen efter fiskarna fick komma in, hur tar ja itu med det? Har plockat för hand lite men det blir hur mycket som helst på bara ett par dagar! Ska jag behandla med medel eller bara fortsätta plocka för hand? Det är alger som är som stora gröna nystan som flyter runt och sånna som sitter fast på kanter och stenar.
Har också något brunt på kanterna, kan det vara alger som dött? Vad gör jag med det?
Massor av frågor blev det men jag hoppas någon kan svara!
Gisan. smile.gif
Maggan H
Det är trådalger du har, de kommer när det är mycket överskottsgödning i vattnet. Plocka för hand, ingen större mening att behandla med några kemikalier nu, de försvinner ändå så snart det blir lite kallare i vattnet. Ta upp löv och gräsklipp med håv om det har kommit i vattnet. Pumpen ska upp i en spann vatten, (för att gummipackningarna inte ska torka) frostfritt förvarad, och bakteriekulturen i dammen dör när tempen understiger 8 grader. Den kommer igång igen på våren.
uno
CITAT (Margareta Hansson @ 02-09-2006, 21:35)
Det är trådalger du har, de kommer när det är mycket överskottsgödning i vattnet. Plocka för hand, ingen större mening att behandla med några kemikalier nu, de försvinner ändå så snart det blir lite kallare i vattnet. Ta upp löv och gräsklipp med håv om det har kommit i vattnet. Pumpen ska upp i en spann vatten, (för att gummipackningarna inte ska torka) frostfritt förvarad, och bakteriekulturen i dammen dör när tempen understiger 8 grader. Den kommer igång igen på våren.

Räcker det att ha gummipackningen i vatten?
Nikko
Hej,

det finns numera även pumpar som tål att frysa in.

Annars är det bara till att plocka upp dem, eller ha de i en djuphåla där det inte fryser.

MVH

Nikko
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon