Full version: sockerplanta
katah
Jag fick spader i våras och köpte frön till sockerplanta ( lät ju spännande!)

Nu har jag massa fina " buskar" på trädgårdslandet, men vet inte riktigt hur jag skulle använda dom ?

Jag vet att någon använde det för te, men jag dricker ju inte te alls!

Ska man torka bladen eller frysa?

Smakar dom som socker eller som något annat söt?

Vet någon om dess kalori-mängd?
zaaritha
Stevia--ja du--jag kan tyvärr inget om den!
Hoppas nå´n kunnig person svarar! smile.gif
rosita
Stevia innehåller inga kalorier, är mycket sötare än socker (½ - 1 tsk pulveriserad stevia = 2 dl socker). Man kan använda det att söta med som strösocker om man pulveriserar bladen. Man kan använda hela blad i t ex te och kaffe.
Du plockar bladen, lägger dem på t ex en bricka på ett torrt ställe att torka. Jag brukar torka dem i skåpet ovanför kylen, där är både torrt, varmt och mörkt. När de är helt torra, kör jag dem i mixern till pulver och sen förvarar jag dem i speceriskåpet i glasburk med tätt lock.
Stevia odlas bl a i Thailand och används som bl a en uppiggande ört. Den anses vara hälsosam, men bör användas med måtta.
Smaken är söt, med en liiiten aning lakritssmak. (Tycker jag)
Lady Hamilton
Är det någon som har frön som kan sälja till mig? wub.gif
katah
Jag googlade lite igår och testade även att använda det.

Jag har lärt mig nu i allafall att den färska är 10-30 gg starkare än socker , medan torkad stevia är det som är ca 300 gg starkare.

Så nästa gång blandar jag lite mer den färska varan!

Plantan är flerårig, så jag tänker även ta upp dom och plantera i en hink i växthuset över vintern.

ni som har plantan, har ni den som flerårig?
Hur har ni övervintrat den?
"dör " den under vintern och kommer igen på våren som perenn, eller växer den genom vintern?
Vilka temperatur klarar den?

jag kan hålla den frostfritt i alla fall, kanske mer och vi orkar och hinner experimentera tillräkligt.

Behöver den extra ljus för vintern?

Huuja, vad många frågor! biggrin.gif
sirpusbollen
Hær står massa tips om Stevia!

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?bo...d=10295;start=0
katah
Hamilton,

Jag hittade... fröna från Impecta.
Tyvärr har jag inga att leverera just nu... de plantor som jag har har inte blommat alls... hmm... har inte iallafall märkt det! laugh.gif
Lady Hamilton
smile.gif Tack för tipset!
sirpusbollen
Eller så kan ni ju byta sticklingar? Enklare än frön..
Lady Hamilton
Javisst, jag är villig att byta med någon smile.gif
katah
Hur ska jag ta sticklingar av den? Toppen? en löv med en stambit?
Lady Hamilton
CITAT (sirpusbollen @ 04-09-2006, 13:57)

Det finns lite tips här smile.gif
sirpusbollen
sticklingar tar du genom att skära av ett skott.. en stambit med cirka 3 bladringar. sen planterar man dem direkt eller sätter dem i vatten för att det ska bildas rötter. Det finns även vissa pulver man kan lägga på för att det ska bildas rötter snabbare men Stevia växer snabbt så..

jag har fått 2 sticklingar nu, får se hur de tar sig. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon