stina
Alltid när jag gör egen saft så dröjer det ett tag och sedan är saften trögflytande som attan. Vad gör jag för fel? sad.gif
Margith
Det kan bero på att du har haft lite omogna bär. Omogna bär innehåller mycket pektin som gör att saften blir som gelé.
Det kan också bero på för mycket socker, vad använder du för recept?
stina
Jag använde ett recept som jag hittade i Kajsas kokbok (som jag har på landet så jag kan inte kolla hur det löd). Saften gjorde jag på Skuggmoreller. Dom är ju ganska sura så jag tog lite mer socker än vad som stod i receptet. Kan det vara det som är felet....

/Stina
Margith
Har du följt ett recept och bara tagit lite mer socker så tror jag inte att det är hela förklaringen.
Var bären mogna?
Innehåller inte kärnorna i alla typer av körsbär en väldans massa pektin, eller minns jag fel?
För du kärnade väl inte ur bären innan du kokade saften?
Om jag minns rätt om kärnorna skulle jag tro att du måste ta lite mer vatten än receptet säger, men jag har aldrig kokat annan saft än lingondricka smile.gif Och den blir som gelé om bären är dåligt mogna.
Vi får hoppas att du får bättre svar av någon som brukar göra saft av skuggmoreller wub.gif
stina
Jag tror att bären var mogna och jag kärnade inte ur. Vill tala om att saften är sanslöst god, men som sagt: Det är gelé nu. Går att skaka ut lite gelé i ett glas och lösa upp det så att det blir saft, men det är lite kletigt att hålla på med.

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon