Full version: beskära hösthallon?
Merlin
När är det dags att beskära hallonsorterna allgold och asker? Är båda hösthallon? blink.gif

P.S. Ni som vill beställa mina salvor och krämer kolla under köp/sälj wub.gif wub.gif wub.gif
Inga från Närke
När du inte har några bär kvar så kan du ta bort ända från marken de som har gett bär i år. Spara cirka 4-5 av de nya plantorna (grenarna) som har växt upp under sommaren.
Merlin
Är sker + allgold östhallon båda två, dvs de bär på ettärsgrenar wacko.gif ????? Jag fattar inte, på "vanliga hallon" skär man ju bort de grenar som har burit frukt blink.gif ??????men inte de som kommer upp det året (de utan frukt). Ska man ta bort alla grenar på hösthallonen dvs stubba hela plantan?
Merlin
Ursäkta stavfelen rolleyes.gif
Biggan_
Jag stubbar hela plantorna på mina hösthallon, och dom bär jättemycket frukt.
Herbert Arvidsson
Hej här kommer lite svar på dina frågor. Asker är sommarhallon, klipp det skott som burit, de andra ger bär nästa år. Allgold är remonterande och ger då både sommar och höst. Om du odlar för bara höstskörd tar du skotten jämns med marken långt fram på hösten efter stark frost .
SannaLasso
Kan man beskära hösthallonen nu i slutet av mars?

Jag började så smått igår men märkte att de grenar som burit frukt hade massor av nya skottanlag (eller bladanlag?) längst med stammen. Då vågade jag inte ta mer. Några fruktbärande fjolårsgrenar tog jag alltså bort ända från marken som på "vanliga" hallon, några skar jag nedanför det som hade haft hallon så det blev ungefär halva pinnen kvar och resten skar jag inte alls för jag tänkte fråga här innan jag gjorde mera fel.. flirting.gif
Herbert Arvidsson
CITAT (SannaLasso @ 25-03-2007, 03:20) *
Kan man beskära hösthallonen nu i slutet av mars?

Jag började så smått igår men märkte att de grenar som burit frukt hade massor av nya skottanlag (eller bladanlag?) längst med stammen. Då vågade jag inte ta mer. Några fruktbärande fjolårsgrenar tog jag alltså bort ända från marken som på "vanliga" hallon, några skar jag nedanför det som hade haft hallon så det blev ungefär halva pinnen kvar och resten skar jag inte alls för jag tänkte fråga här innan jag gjorde mera fel.. :flirting:

Hej Det är nog lite sent att beskära dina hallon nu i slutet av mars, hösthallon ska beskäras antingen tidigare på våren eller sent på hösten, se svar tidigare från sept 06. Hoppas att du får hallon trots allt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon