linn
Blir/blev ni trötta eller pigga efteråt?
cic
Jag blir ganska trött. Och blir lätt yr de första timmarna. Men dagen efter märker jag ingen som helst skillnad.

Nyfiken som jag är.. Varför undrar du?
Maria i Helsingborg
Ingen skillnad.
Lena i Torslanda
Yr i några timmar och trött ett dygn.
Whiskuchi
Jag blir bara törstig wink.gif
Och något mindre uthållig i musklerna.
pejori
dom första två-tre gångerna blev jag trött dom första dygnet smile.gif smile.gif
numera är det ingen skillnad på första dygnet, men sedan är det som jag fått en vitamininjektion... ohmy.gif
nya frächa blodkroppar bildas och far runt med nytt syre...mår jättebra av blodgivning smile.gif
Lena
trött och yr i en dag, sedan OK, brukar ge blod på Em, så jag kan gå hem o villa på kvällen, dagen efter som vanligt
scorpan
Första 2-3 gångerna jag lämnade blod så blev jag illamående....men sedan gick det bra.
När jag lämnat blod tillräckligt länge *enligt mig själv* så började jag även att lämna plasma......det enda jag fick då var typ järnsmak på tungan...

var blod och plasma givare i flera år.
foolishRice
Lämnar både blod och plasma regelbundet (plasma ung. varannan vecka).
Jag känner ingen skillnad mot "normalt".
Inga från Närke
Märkte ingen skillnad men jag lämnade bara plasma. Blodbussen kom till jobbet 2 ggr/år så det var bara att kliva in. Sedan fick man macka och saft efteråt + järntabletter. Viktigt att man äter detta efteråt annars kan man bli yr och trött m.m.
Tål man inte järntabletterna (hård i magen) kan man få annan sort om man säger till.
För övrigt så var jag aldrig sjuk när jag var plasmagivare. Inbillade mig i alla fall att det berodde på friska blodkroppar som bildades. Var mycket piggare i allt tyckte jag. Började tro på som de gjorde förr. Botade med åderlåtning på de som var sjuka. Sedan när jag blev för gammal att ge så blev jag oftare sjuk, men men det kanske inte berodde på det vad vet jag.

Är i alla fall tacksam mot de som ger blod för jag har själv fått blod förra året när jag var sjuk. Så ni som är unga och får ge blod eller plasma gör det.
Pirum
Var nån finsk undersökning som för några år påstod att män som gav blod löpte typ halverad risk att få hjärtinfarkt. Funderar själv på att börja ge blod, tror nog det kan vara nyttigt ibland. Samt solidariskt osv också kanske.
Gossen Ruda
Hade så gott som inga problem alls efter blodgivningen men man bör ta det lugnt några dagar. Att plocka lingon på ett stekhett hygge dagen efter blodgivning är ingen hit direkt. Inte heller att springa i trappor direkt efteråt. Jag hade åtminstone då högt blodvärde vilket är en fördel. Kvinnor har för det mesta konstant lågt blodvärde pga mensen så dom/ni bör se upp lite. Jag hann lämna blod 99 gånger innan blodtrycket började kräva medicinering vilket stoppade det hela.
scorpan
finns det åldersgräns för att ge blod?
det visste jag faktisk inte....
Inga från Närke
CITAT (scorpan @ 03-09-2006, 20:45)

Enligt vad jag vet så bör man inte ge blod om man inte har över 125 i blodvärde och sedan när man kommit i övergångsåldern bör man heller inte ge. Men det är ju några år sedan så det kanske har ändrats.
*Felix matte*
18 - 60 år är gränsen såvitt jag vet... men är man helt frisk så får man lämna blod tills man är 65 år.
Kathy
Heder åt er som är blodgivare. wub.gif

Jag skulle gärna lämna blod, om jag kunde. sad.gif
Magdis
Jag har aldrig fått lämna blod eftersom jag väger för lite. Nu ska förhoppningsvis min man få ändan ur vagnen och börja lämna blod som han tänkt göra så länge. Han var på hälsokontroll nyligen och hade ett blodvärde på över 160, då har man råd att avvara lite tycker jag. smile.gif
Carex
är det ngn risk att ma får infektioner eller obehagliga sjukdomar om man lämnar blod? Använder de alltid steril engångsutrustning?
Jag har mig veterligen tämligen bra värden så jag har funderat ändå sedan jag fyllde arton.
KURT
CITAT (Carex @ 04-09-2006, 00:53)
är det ngn risk att ma får infektioner eller obehagliga sjukdomar om man lämnar blod? Använder de alltid steril engångsutrustning?
Jag har mig veterligen tämligen bra värden så jag har funderat ändå sedan jag fyllde arton.

Nej men de använder bara samma nål på 5 blodgivare i rad.

För övrigt så har man nog använt steril utrustning inom svensk sjukvård i MINST 100 år!

I TV-programmet mythbusters (Discoverychannel) undersökte de myten om att blodgivare märkes med mikrochip samtidigt som de lämnade blod, det fann de inget bevis för!

Förövrigt är det så att i Sverige är det BARA ca 3-4% av de som kan bli blodgivare som verkligen ger blod, detta jämfört med Finland där det är ca 7% . Man kan då fråga sig hur många det är som inte accepterar att ta emot blod, är det drygt 90% av befolkningen?
Hannele
CITAT (scorpan @ 03-09-2006, 20:45)

Man sk ainte väga för lite heller...
Nej, jag kände ingan skillnad efter att ha gett blod.
Sköterskorna talar nog om, att man inte ska springa marathon direkt efteråt..
Lena i Torslanda
CITAT (KURT @ 04-09-2006, 07:02)
Nej men de använder bara samma nål på 5 blodgivare i rad.

I

laugh.gif

Farligt att skämta om sådant - det finns alltid någon som tror det är sant. Hur kan man ens tro att man inte använder sterilt engångmaterial?? Blodet ska ju för sjutton användas för att rädda liv.
Och beträffande risken för egen del så är det nog farligare att INTE lämna blod. Det är en konstant brist på blod på sjukhusen och en dag kan man själv bli den som ligger där och akut behöver några påsar.
Bettson
CITAT (Scrollan @ 04-09-2006, 00:15)
Heder åt er som är blodgivare. wub.gif

Jag skulle gärna lämna blod, om jag kunde. sad.gif

Jag också sad.gif
Hannele
CITAT (Carex @ 04-09-2006, 00:53)
är det ngn risk att ma får infektioner eller obehagliga sjukdomar om man lämnar blod?

Nej, och blodgivning är bra gratis hälsotest. smile.gif
anna_rispan
hur funkar det och anmäla sig? för visst ska de kolla blodet och så innan man får lämna på riktigt? och sen då?
Trädet (ZonV)
Efter jag har lämnat blod behöver jag dricka några glas extra juice som jag får på blodcentralen, vilket är bra! Blir neddopad...flåsar lite extra under den dagen då jag cyklar, annars oki.
Whiskuchi
CITAT (anna_rispan @ 05-09-2006, 19:14)
hur funkar det och anmäla sig? för visst ska de kolla blodet och så innan man får lämna på riktigt? och sen då?

Ring blodcentralen och säg att du vill bli blodgivare, då får du hem en massa papper med hälsodeklaration som du ska fylla i samt en tid för provtagning. När/om proverna visar grönt ljus får du en kallelse till blodgivning (och sen skickar de ut kallelser varje gång det är dags, man behöver inte hålla reda på det själv)
Castea
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-09-2006, 00:40)
Nu ska förhoppningsvis min man få ändan ur vagnen och börja lämna blod som han tänkt göra så länge. Han var på hälsokontroll nyligen och hade ett blodvärde på över 160, då har man råd att avvara lite tycker jag.  :)

Kan man förbättra sitt blodvärde på något sätt? Jag har för lågt för att få lämna blod, nämligen.
Magdis
CITAT (Castea @ 06-09-2006, 00:09)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 04-09-2006, 00:40)
Nu ska förhoppningsvis min man få ändan ur vagnen och börja lämna blod som han tänkt göra så länge. Han var på hälsokontroll nyligen och hade ett blodvärde på över 160, då har man råd att avvara lite tycker jag.  smile.gif

Kan man förbättra sitt blodvärde på något sätt? Jag har för lågt för att få lämna blod, nämligen.

Man kan ju äta järntabletter och mat med högt järninnehåll, lever, blodpudding, mörkt gröna grönsaker m.m. Men om man har tendens till att få dåligt blodvärde kanske det inte är så bra att lämna blod...
Castea
Nej, jag skulle kanske inte få lämna blod alls.
Men tack för kosttipsen! Ska gå in mera för sådan mat, oavsett om jag får lämna blod eller ej!
Floppy
Skulle också vilja bli blodgivare...men jag har hört att om man tar astma medicin så får man inte lämna blod???... är det så?...har inte nån kraftig astma...alltså jag behöver inte ta nån akutmedicin utan bara 'underhålla lite grann'...om man säger så... tongue.gif
KURT
Sveriges blodcentraler har mycket bra information på Ge blod.nu.
anna_rispan
Samlevnad
Haft ny sexpartner Vänta 3 månader
Haft samlag med person som har utsatts för risk för blodsmitta Vänta 6 månader
Haft samlag i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning Får inte ge blod
Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man Får inte ge blod

????

Är det bara jag som reagerar?
Det står inte ens varför?
Skulle det vara för eventuella sjukdommar? De är ju redan uppradade tidigare i deras regler?
Eller är det som ett utslag av att människan som gjort det där är omoralsik och kommer att göra det igen??
KURT
CITAT (anna_rispan @ 06-09-2006, 12:07)
Samlevnad

????

Är det bara jag som reagerar?
Det står inte ens varför?
Skulle det vara för eventuella sjukdommar? De är ju redan uppradade tidigare i deras regler?
Eller är det som ett utslag av att människan som gjort det där är omoralsik och kommer att göra det igen??

Har man nyligen blivit smittad med vissa sjukdomar (b l a HIV virus) så kan man inte alltid detektera det i blodet innan det har gått ett tag! Man allt sådant finns nog med bland Frågor & Svar.
anna_rispan
"Några regler kring karens och då man aldrig får ge blod

En del personer får inte bli blodgivare. Om du är blodgivare måste du ibland göra ett tillfälligt uppehåll.
Här är en del av reglerna. De är i vissa fall endast vägledande. För exakt information bör du kontakta din blodcentral.
Mer information finns på Frågor & svar där du även kan fråga en medicinsk panel.

Har du varit sjuk eller behandlats för någon sjukdom?
Använt läkemedel eller blivit vaccinerad Rådgör med personalen
Haft svår förkylning eller annan akut infektionssjukdom Varit frisk i 2 veckor (i vissa fall längre tid)
Haft allergiska besvär Svårighetsgraden är avgörande. Rådgör med personalen
Genomgått mindre kirurgiskt ingrepp Vänta 1-4 veckor
Genomgått större kirurgiskt ingrepp Vänta 6 månader
Fått blodtransfusion Vänta 6 månader
Är sjukskriven Vänta tills sjukskrivningsperioden är slut
Behandlats med akupunktur Inget hinder om behandlingen utförts av legitimerad sjukvårdsutövare i Sverige. För övriga vänta 6 månader
Behandlats av tandläkare eller tandhygienist Vänta minst till dagen efter
Har haft vissa tropiska sjukdomar, t.ex. malaria och Chagas sjukdom Får inte ge blod
Är eller har varit smittad med gulsot (hepatit B eller C), HIV eller HTLV I+II Får inte ge blod

Har du varit ute och rest eller bott utomlands?
Besökt tropiska områden (fria från malaria) Vänta 4 veckor
Besökt malariaområde Vänta 6 månader. Om man tidigare vistats mer än 3 år i malariaområde och nyligen gjort ett tillfälligt besök
- vänta 5 år
Vuxit upp eller levt mer än 3 år
i följd där malaria finns Vänta 5 år
Vuxit upp eller levt mer än 3 år där Chagas sjukdom finns (i Syd- och Mellanamerika) Får inte ge blod

Samlevnad

Tatuering, piercing och andra riskhändelser
Blivit tatuerad Vänta 6 månader
Blivit piercad (håltagning) Vänta 6 månader.
Varit utsatt för blodsmittorisk, t.ex. stickskada eller misstänkt blodsmitta Vänta 6 månader
Har injicerat narkotika, anabola steroider, tillväxthormon eller något annat preparat, om det inte har skett inom sjukvården Får inte ge blod

För kvinnor
Graviditet Vänta 9 månader efter förlossningen
Avbruten graviditet/missfall Rådgör med personalen "

Det jag undrar över varför det helt plötsligt nämns om perosn har haft sex mot pengar eller föremål eller om en man har haft sex med en annan man??!!
KURT
CITAT (anna_rispan @ 06-09-2006, 13:10)
Det jag undrar över varför det helt plötsligt nämns om perosn har haft sex mot pengar eller föremål eller om en man har haft sex med en annan man??!!

I båda de fallen löper man betydligt större risk att smittas med HIV, men visst borde det gälla 6 månaders regeln där också.
anna_rispan
det ena fallet kanske. men att år 2006 hävda att två män som har sex löper större risk att drabbas av hiv än en slumpmässigt man o kvinna par är rätt så dåligt.

ungefär som en annan sak jag hörde på radion för ett tag sedan. men det har inget med den här tråden att göra.
Gossen Ruda
Att man inte får lämna blod när man haft vissa sjukdomar såsom vissa veneriska sjukdomar och malaria, även om man blivit botad, beror på att kroppen har antikroppar mot sjukdomen resten av livet. Det är just antikropparna man söker efter vid testerna och man kan inte avgöra om det är antikroppar för en tidigare infektion eller du blivit infekterad igen. Det var den förklaring jag fick när var blodgivare.

Varför homosexuella män och prostituerade/torskar är portade beror kanske på att risken för få olika sjukdomar är kraftigt förhöjd i dom kretsarna. HIV var ju en gång nästan bara spridd bland homosexuella män. Kanske bedömer man också att risken för att någon ljuger om ett nyligen genomfört samlag är större där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon