Full version: Jättepumpan...
tiagirl
Den växer bra(dock tagit över hela landet, stor del av gräsmattan och ända upp i grannens träd)så det ska jag inte klaga över. Däremot ska jag ta anvisningar på allvar när det står plantavstånd... biggrin.gif

Saken är att den att jag var hemma på Öland tidigare i veckan och där var det inte en enda pumpa på pumpa-landen som såg ut så här???
Utan alla var fina gröna mot oranga hållet.

Trodde dom såg ut så här i början och så mognar dom sen?

Åsa, mälardalen zon 2
Olika pumpasorter ser olika ut vilken sort är det du köpt frön av???
ester
Mina jättepumpor är mer breda, men de har samma färg. När (om) de mognar så har de en ljus gulorange färg. Inte knallorange som den klassiska pumpan.

Mina pumpor sprider sig hur långt som helst. Växer tills frosten kommer. Funderar över om man ska knipsa av dem efter ett tag? De blommar fortfarande och jag har mängder av frukt så stor att den inte går att rubba från marken.
Christa
Är det Gele Reuzen du har Ester?
ester
CITAT (Christa @ 05-09-2006, 21:13)
Är det Gele Reuzen du har Ester?

Inte en aning. Köpte en påse frön för ett par år sen och sen har jag tagit frön från de frukter som blir. Vi har pumpan som marktäckare på gödselhögen. Håller den fri från ogräs och flugor!
tiagirl
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-09-2006, 17:48)
Olika pumpasorter ser olika ut vilken sort är det du köpt frön av???

Öhm...vet inte... Det är ett litet frö från mamman som vann Jättepumpatävlingen på Öland! biggrin.gif

Men nu är den skadad. sad.gif
Är ett hål i den och den verkar ruttna där nu.

Men va gör det, har ju miljoner prydnadspumpor i varenda land eftersom ungarna måste ha lekt med dom som jag köpte förra hösten...
Det tog mig bra lång tid innan jag klurade ut att det måste va så...kunde bara inte begripa varför det va pumpa överallt...

Fast det hade ju varit kul om det blivit nåt av den med såna anor! biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon