|
Full version: Sten eller ej?
Hur står det till med hårdvaran i din trädgård?
Whiskuchi
03-09-2006, 10:30
Jag röstade "Jag älskar sten! De som inte fanns har jag hämtat", även om jag inte hämtat nån sten än. Men det kommer, det kommer
Alexander-VG-zon3
03-09-2006, 10:32
jag röstade samma
Vill ni ha mossiga eller rena stenar?
Madeleine1
03-09-2006, 10:53
"Jag älskar sten! De som inte fanns har jag hämtat!"
Jag önskar att jag hade mer sten. Kruxet är att jag skulle vilja ha riktigt stooora stenar, men maken tittar oförstående på mig när jag pekar på en vacker sten och säger: Åh den där skulle jag vilja ha i trädgården! Så... jag har fått nöja mig med betydligt mindre varianter som jag lägger runt rabatter och på sina ställen även i rabatter för att ha något att kliva på. Mossiga stenar vore i och för sig trevligt, men jag nöjer mig med omossiga.
Kul med omröstningarna, Kat!
Alexander-VG-zon3
03-09-2006, 10:54
CITAT (Kat @ 03-09-2006, 11:36) Vill ni ha mossiga eller rena stenar? kvitar
Jag är uppväxt på en rullstens ås och ÄLSKAR sten. Dock finns inte lika mycket sten där jag bor nu, så sambon blir tokig på mitt ständiga stensamlande var vi än är! Såg i någon hustidning för några år sedan ett reportage om två konstnärer som var gifta med varandra. Den ena (mannen) ville ha hela trädgården med sten, kvinnan ville ha växter. De delade upp trädgården. Mannen tog framsidan och kvinnan baksidan och så inredde de sin del som de ville ha det. Båda lyckades jätte bra!
CITAT (Madeleine1 @ 03-09-2006, 11:53) Kul med omröstningarna, Kat! Jag är lite barnslig
Whiskuchi
03-09-2006, 11:19
CITAT (Kat @ 03-09-2006, 11:36) Vill ni ha mossiga eller rena stenar? Spelar ingen roll, bara det är stenar
kerstin z5-6
03-09-2006, 11:48
beror på i vilken miljö jag tänker ha dem , mossiga i torvpartier i halvskugga ren med tvära ytor i sol
Säger också ja till stenar - stora, små, fyrkantiga, runda, trekantiga, svarta, röda, mossiga, rena... spelar ingen roll hur dom ser ut, bara dom är hårda. När vi bytte avloppsrören mellan huset och septiktanken 5/6 (vilket var en klämdag i ordets "rätta" bemärkelse för oss  ) grävde maskinkillen upp en bautastor sten som jag ska ha i trädgården sen. Den är minst metern hög och bred och tjock. Och jättetung.
ewa zon 3
03-09-2006, 12:17
Skönt att det finns fler som är stentokiga  Röstade på 1:a alternativet. Gillar sådana med räfflor och fördjupningar som vattnet kan ligga kvar i /Ewa
annika_h
03-09-2006, 14:42
Röstade nog lite fel,borde ha tagit första alternativet ,för visst har jag också konkat hem sten! Men jag har tur för vart jag än gräver så hittas nya i olika stenar..
Inga från Närke
03-09-2006, 16:08
Kan tyvärr inte rösta för det saknade ett alternativ Jag tycker om sten men har inga i trädgården för jag har ingen som kör hem dem och han som är stark vill ingen sten ha.
CITAT (Kat @ 03-09-2006, 11:36) Vill ni ha mossiga eller rena stenar? Jag räknar mig som stenälskare, och föredrar mossiga. Men som vissa andra här konstaterat är det inte hur lätt som helt att få stenarna dit - även om jag är karl och vill tom anse mig rätt så stark så är det inte bara att bära fram dem kilometervis Och så mycket får man inte i en personbil heller... dessutom kommer jag inte fram till stugans trädgård med bilen så det gäller att bära i varje fall.. men det är farligt med stenar: två år sedan byggde jag en liten mur av naturstenar i stugträdgården med resultatet brutet finger, som t.o.m. ledde till operation! Men min kärlek för stenar är ännu inte så illa: känner en man som har japansk trädgård, han åker båt runt i ytterskären i Åbolands skärgård på jakt efter släta stenar till trädgården... -jb-
Jag svarade " tycker om.....", men om jag ska vara ärlig så älskar jag dem. Jag har inte haft så många att tillgå. Men det kommer. Ju mer vi gräver här ute, dessto fler hittar jag. Och de kommer att användas.
Tänk när det ser ut som om nån har " slängt ut " stenar bara på måfå och sen planterat färggranna växter där emellan. Jag tycker det är sååå vackert.
Här är kärringen mot strömmen. Jag hatar sten var man än ska gräva så nog är det en stenusling där.
gammelnalle
04-09-2006, 11:16
CITAT (Iza @ 04-09-2006, 12:08) Här är kärringen mot strömmen. Jag hatar sten var man än ska gräva så nog är det en stenusling där.  be grannen komma och hämta... verkar vara flest stenälskare här!! Undertecknad med och jag använder med fördel stenar som byggmaterial... hur många TON sten jag har ANVÄNT vet nog ingen..... Men jag har tur och bor i ett stenrikt område och en vänlig bonde som mer än gärna släpper i från sig stenen. Så gärna att min kompis M också fick komma med bil och släp och hämta flera lass (och det syns inte att det saknas...) b
Mia, zon 3
04-09-2006, 12:01
Jag är också stengalen.... Jag har kört sönder barnvagnsunderredet.... och eftersom jag talar om det här kan ni nog gissa att det inte berodde på överviktig unge.... Och så har vi en UNDERBAR granne som byggt ut huset, och vi fick ALL sten han grävde upp inför gjutningen, inklusive stora rejäla grundstenar! Att den underbara grannen dessutom är utrustad med en underbar gaffeltruck med minicontainer gjorde ju inte saken värre.... Ni ska få se lite av ett stenprojekt snart, när jag orkat ut med kameran.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|