Full version: Ny "perennkulle"
carmar
Hej, jag håller på att göra en perennabänk/kulle, jag skulle vilja ha lite förslag på hur och vad jag kan plantera i slänterna. Jag tar gärna emot tips om hur jag kan göra det snyggt och lättskött vid kanterna så att gräset inte växer in. unsure.gif
kerstin z5-6
kanter är ett ständigt problem -huvudsaken är att man avskiljer rabatt och gräsmatta , gärna rejält -stenar av kattskallemodell lagda på rad är ingen ide-de sjunker ogräs växer emellan dem och blir svår skött
ett "dike med geoduk i grus ovanpå och sedan kan du ha vilken kant du vill -
placerad ovanpå detta eller bara som det är,
Torvblock stora stenar träkanter
I vilket läge ska du ha perennerna -det är bra att veta om man ska tipsa om växter smile.gif
carmar
Hej! Tack för ditt svar. Kullen är placerad så att solen ligger på nästan hela dagen, men på baksidan är det bara morgonsol. rolleyes.gif
kerstin z5-6
bra i slänter är tex sandmalört , och annat som kryper lagom lågt, i silver och grått -då blir alla färger på perenner bra framhävda
Lammöron , risp , ostronört ,alunrot är andra som trivs med läget
Vill du ha något högre 30 cm brukar stäppsalvia vilja ha väldränerat för att trivas i z5 -många låga nävor -det finns massor som trivs så
carmar
tack! nu ska jag på Bryggmans o kolla om de har några plantor som jag fått förslag på! biggrin.gif
kerstin z5-6
Skulle de saknas där är många av dessa lätta att så själv smile.gif Men namnsorter på alunrot är ju bäst att köpa :)Rek tex palace purple för rött bladverk och marmelade om man vill ha orange blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon