malin72
har visat den förut men jag är så nyfiken på denna den blommar fortfarande har gjort så i några veckor smile.gif jag tycker att den är fin men vet ju inte säkert ogräs.... kom med på köpet när jag köpte irisar på öppen trädgård...hon grävde upp vid sin damm.. unsure.gif
kerstin z5-6
doftar bladen ?
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-09-2006, 13:09)
doftar bladen ?

var nere nu och ja det gör dom...
kerstin z5-6
hm vad .. mint ? för det ser ut som mynta ... i så fall rätt ogräsartad växt
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-09-2006, 13:19)
hm vad .. mint ? för det ser ut som mynta ... i så fall rätt ogräsartad växt

ja det var mint jag tyckte, jaha mynta alltså ogräs eller unsure.gif
kerstin z5-6
finns både som prydnadsväxt -örtagårdsväxt -och i vildform -alla sprider sig ohämmat -var sträng om du vill ha den kvar smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-09-2006, 13:23)
finns både som prydnadsväxt -örtagårdsväxt -och i vildform -alla sprider sig ohämmat -var sträng om du vill ha den kvar smile.gif

ok tack Kerstin då vet jag den ska bara få sitta vid den lilla dammen finns inget annat som blommar där nu bara grönt rolleyes.gif
Monarda
Det är en vattenmynta. Jag har den i kanten på min damm och den är inte särskilt aggresiv hos mig i varje fall.
yla
CITAT (Monarda @ 03-09-2006, 16:29)
Det är en vattenmynta. Jag har den i kanten på min damm och den är inte särskilt aggresiv hos mig i varje fall.

dessutom blir den suveränt god i glass rolleyes.gif pepparmynteglass
jag gjorde den på min vattenmyntha o gissa om den smakade underbart
malin72
CITAT (oldwolfie @ 03-09-2006, 16:45)
CITAT (Monarda @ 03-09-2006, 16:29)

dessutom blir den suveränt god i glass rolleyes.gif pepparmynteglass
jag gjorde den på min vattenmyntha o gissa om den smakade underbart

åh vad roligt jag gör ofta glass själv så det ska provas tack för tips
Inga från Närke
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-09-2006, 13:23)

Kan spridningen bero på att man inte klipper bort blommorna innan de går i frö eller sprider de sig med rötterna?
Båda är ju lätta att avhjälpa om man klipper dem innan de går i frö eller planterar dem i höga plastbehållare med hål i botten eller hur?
kerstin z5-6
Javisst , men jag önskar att nån hade varnat mej -när jag var ny från att plantera tex vinda, toppklocka och mynta in mina rabatter ... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon