Full version: staketdruva: zilga
petra från umeå
Hej, nu behöver jag råd....

Jag har en tre år gammal staketdruva som jag har planterat i växthuset. Varje vår har jag klippt ned den och tagit bort de grenar som varit döda. I år hade jag nog lite för bråttom! Av fem pinnar är det en som skjuter nya skott, och de resterande blöder och vill inte sluta.

Finns det något jag kan göra och tror ni att den kommer att dö? Hur sköter ni era staketdruvor? Bor i zon fem därav att jag har den i växthuset.

Tacksam för snabbt svar

Petra från Umeå
Åsa, mälardalen zon 2
Oj oj oj vinrankor ska aldrig beskäras in på levande ved på våren de är blödare och kan blöda ihjäl, all hård beskärning utförs på hösten när bladen fallit. Det går att klippa bort död ved på våren men med tanke på att staketvindruvorna är ganska sena att grönska hade jag väntat till en bit in i juni åtminstone då borde man kunna se vart plantan grönskar och vart det är stendött.

Staketvindruvorna behöver inte klippas så hårt som de vanliga vinrankorna de går utmärkt att ha lite mera vildväxande, de har ett annat växtsätt än de traditionella vinrankorna. Min fick växa ganska fritt i ca 4-5 år sedan började jag gallra lite för att det skulle bli luft i plantan för då hade den blivit så stor och frodig och det är solen som ger sötma till bären. På sommaren pincerar jag också för att ljuset ska komma åt bären.

Staketvinrankorna gillar jord med lågt pH, de behöver inte så enormt mycket gödning, kanske lite på våren och då gärna med gödning som inte innehåller massor av kväve (eller kalk).

Min Zilga gav ca 100klasar förra året. Det är normalt att staketvindruvor kan ta 3-4år på sig innan de sätter frukt.
petra från umeå
Tack för råden, jag åker och köper en ny planta redan idag!
Åsa, mälardalen zon 2
Du behöver kanske inte köpa en ny planta ofta klarar sig plantorna trots att de blöder, även om det alltid kan finnas viss risk att de blöder ihjäl när man klippt dem hårt. Staketvindruvor är ju ganska tuffa.
kerstin z5-6
Och den klarar Burträsk utan täckning med i vindskyddat soligt läge ,bakom mitt växthus ..Så dör den o du köper en ny kan du plantera den ute om du vill laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon