Nu när jag fick en invasion av bladlöss på en del av mina chiliplantor så började jag att göra research i ämnet.
Jag vill inte använda saker som är giftigt för oss människor om jag kan undvika det men samtidigt vill jag ju bli av med ohyran OCH behålla både plantorna och deras frukter som fortfarande är omogna, en del av dem blommar fortfarande mycket också.
Såpvattendusch kan vara ett effektivt (och billigt) alternativ men känns lite väl omständigt och arbetskrävande när man har många och stora plantor. Det räcker ju inte med bara en dusch utan man måste göra det ofta för att det är lätt att någon rackare kommer undan, det dödar bara när lusen är indränkt med såpvattnet och så kommer det nya löss när äggen kläcks...
På Hornbach blev jag rekommenderad Bayer Garden Pyrsol insektsspray.
Den är godkänd till ätbara växter som grönsaker och bärbuskar och den bryts ner mycket snabbt så man kan skörda och äta från plantorna redan efter 2 dygn efter behandling.
Den innehåller pyretrum, de verksamma beståndsdelarna är pyretriner I och II.
Har googlat på pyretrum och vad jag har läst så är det utvunnet ur en slags kryssantemumblomma och medlet i sin rena form är godkänt för KRAV-odling men eftersom det bryts ner så snabbt tillsätts ofta syntetiska synergister som förhindrar snabb nedbrytning, när man har gjort det är det inte längre godkänt för KRAV-odling men det är ändå godkänt enligt EUs regler för odling.
Även privatpersoner får använda detta och som sagt var, det finns både denna produkt men även andra liknande bekämpningsmedel med detta.
Om jag har förstått det hela rätt så består pyretrum av pyretriner.
När jag studerade detta så insåg jag att det var ett bekämpningsmedel med detta - fast med en synergist som förhindrar snabb nedbrytning, som min skadedjursbekämpare använde när de fick väck invasionen av kackerlackor som jag hade haft oturen att få i mitt hem. Eller rättare sagt, en kombination av detta och ett slags gel som lockar kackerlackorna att äta det men de blir förgiftade och dör av det - vet ej vad det innehöll men det användes bara sparsamt och hade effekt ändå.
Det var väldigt effektivt och jag uppkattade verkligen att det var ofarligt för mina barn och mig och våra husdjur - OCH att det inte luktade något!
Man märkte inte ens att vi hade fått vårt kök och badrum nedsprutat!
Redan dagen efter började jag att hitta döda kackerlackor men det höll på så ett bra tag, ändå upp till 3 månader tror jag men det beror nog på att grannarna också hade kackerlackor men det var ännu inte rapporterat så jag var den enda som behandlade och kackerlackorna hade hittat ett sätt att sprida sig mellan lägenheterna...
Till slut blev vi fri från kackerlackor men de försvann successivt och det tog alltså ca 3 månader tills man inte såg en enda. När jag var fri från dem kom skadedjursbekämparen och kollade alla lägenheter i min trappuppgång för då hade man upptäckt att dessa odjur fanns hos grannarna .....
Vid genomgång av lägenheterna var jag den enda eller den ena av 2 lägenheterna som INTE hade kackerlackor.
De kom aldrig mer tillbaka heller och nu är det ett år sedan jag blev fri från dem.

Jag köpte tidigare en insektsspray mot flugor och andra flygande insekter på Coop Forum som heter Flug Effekt och den var också väldigt effektiv mot flugor osv, jättebra men luktar lite obehagligt - den har också pyretriner i sig men måste ha något annat också för sprayar man mycket luktar det illa så man blir lätt illamående och vill inte vistas i rummet...