Full version: Underlag till kompost
Forte
Tänkte bygga en trädgårdskompost och funderar att ställa den på en yta med diverse ogräs, inte minst kirskål. Är detta klokt? Att gräva bort all kirskål är väl i det närmaste en omöjlig uppgift och att täcka med någonting hindrar väl "nyttigheter" från att komma upp i komposten?

Min tomt är ganska stor så jag tycker inte att det räcker med en komposttunna utan hade tänkt bygga något i trä med 2-3 kärl.

/Jonas
KURT
Jag tror inte att det är något problem att bara lägga kompostmaterialet direkt på ogräset. Men man skulle också kunna täcka. Antingen med papp eller många lager tidninger eller t o m markväv. Komposten kommer att "komma igång" även om den inte har direkt kontakt med marken.
Lena i Torslanda
Jag har gjort på liknande sätt och tyvärr så har kirskålen tagit sig in i komposten. Det måste vara det mest livskraftiga ogräs som finns. Som tur är är det lättare att rensa bort den i den luckra kompostjorden än på andra ställen men risken finns att det blir kvar lite rötter. Det som kom in kom inte underifrån utan tog sig in via kanterna. Om du vill försöka så är Kurts förslag med ett tjockt lager tidningar i botten alldeles utmärkt.
Forte
Väcker liv i min egen gamla tråd...

Bottna med gamla tidningar eller markväv...men här på Odla, i "Kompostartikeln" står det att en kompost MÅSTE ha direktkontakt med marken. Hur är det egentligen? Gäller det inte en trädgårdskompost, som det här handlar om?

/Jonas

KURT
Hushållskomposterna har ingen kontakt med marken, det fungerar ändå. I den trädgårdskompost är det dock viktigare med maskar och andra djur, men det kommer att hitta dit även om den inte har kontakt med marken. När kommuner, kyrkogårdar och liknande anlägger trädgårdskomposter, så har de i allmänhet betonggolv, det fungerar också.

Man ser ofta trädgårdskomposter där nedbrytningen går mycket långsamt, men det beror oftast på att de är mycket små, och har stora öppna ytor, så att de torkar ut.
Bassam
Tack för frågan

Det är bättre om de har kontakt med jorden, men det är bra om du bekämpar ogräs först, mitt förslag är att du ska dränka ogräs flera gånger och vänta lite tid. Om ogräset inte visar sig , betyder det att sina rötter har dött.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon