anders33070
03-09-2006, 14:53
Efter en massa odlande på balkongen under sommaren så har det blivit en hel del jord och växtavfall. Nu har jag hällt ner det mesta av jorden, gamla rötter och döda växter i en stor svart tunna på balkongen. Nu till frågan, kommer jag kunna använda jorden/komposten i vår? Att hitta något ställe att kasta all jord är inte alltid det lättaste.
Om det funkar, kan jag även slänga ner min tomatplanta när den har vissnat ner? Hade tänkt att kasta ner diverse grönsaksrester från köket också.
Anders
Vad är det för tunna? Är det lock på den? Kommer det regn i den när det regnar?
Om det är en plast-tunna är nog risken att det blir för tätt. Om du har lock på, blir det också tätt. Det är viktigt att det ventilerar, att det är lagom fuktigt.
Om du kan sköta komposten efter konstens alla regler, så borde det funka även på balkongen! Och då går det även med grönsaksrester, plantrester o s v. När den blir klar att använda är svårt att säga, det får nog tiden utvisa.
Det bör som sagt vara hål i botten på den, och skall det vara någon aktivitet under vintern så måste den också isoleras och fyllas på med nytt hushållsavfall. Men annars går det utmärkt att ha en varmkompost, eller en maskkompost på balkongen, eller t o m inomhus.
Hej Anders!
Jag har en maskkompost på balkongen. Den är perfekt att slänga växtrester (och en del hushållsavfall) i och ger finfin jord till mina växter. Håller sig igång trots ganska låga temperaturer, och flyttar in under diskbänkenken då vintern är som kallast för att hålla nedbrytningen i gång.
Rekommenderas varmt!
Jessica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.