Full version: Aronia
Sveeno
Har en häck med aroniaplantor dom växer väldigt ojämt (olika mycket)
Jag mistänker att det är två olika sorter. Dom som blir stora får svarta bär,
dom som blir mindre får röda bär. När jag köpte häcken på plantskolan sa dom inget om olika sorter. Finns det olika sorter? Jag vill ju ha en hög häck, men dom flesta plantor är glesa och låga.
Är det någon som vet?
Mvh.Sven O
Anders zon 1
Jo. det finns minst 2 olika arter av Aronia - A. melanocarpa och A. arbutifolia där den förra har svara bär och den senare röda. Sedan finns det dessutom korsningar och flera sorter som ser lite olika ut. Vissa blir mindre (t ex liten svartaronia, A. melanocarpa 'Hugin' som bara blir drygt metern hög) medan andra sorter blir större (t ex A. x prunifolia 'Elata' som ska kunna bli upp mot 3 meter hög).

Köpte du hela häcken samtidigt så borde naturligtvis alla plantor vara av samma sort! Jag tycker att du ska klaga hos plantskolan. Det kanske kan gå att få någon form av ersättning, i alla fall om du köpte häcken i år.

Aronia har en tendens att växa ganska glest och kan bli kal nedtill. Om man klipper ner häcken rätt rejält när den etablerat sig så bildas det fler skott och häcken blir tätare.
Big Gardener
Det är tyvärr inte helt ovanligt att olika sorter blandas i plantskolor och Gardencentra. Speciellt när det gäller häckar är det ett stort problem då olika sorter ser olika ut, får olika höstfärg eller tappar bladen vid olika tidpunkter, eller t.om. har olika tålighet. Klaga vid inköpsstället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon