Våt katt
Jag har en granhäck längst min tomtgräns. Förra sommaren var den så risig att jag och sambon helt enkelt sågade av alla grenar ca två meter upp. Kan det vara smart att fästa armerings nät i stammarna och sen plantera murgröna som växer upp på dom? Då blir det ju som en vintergrön häck. 30meter lång är den så det blir väldigt mycket murgröna; och armeringsnät också för den delen...

Vad tror ni, är det en bra idé eller har ni något bättre förslag?

/Kisan
KURT
Är granhäcken brun nu? Tekniskt skulle det säkert fungera med murgröna, med eller utan armeringsnät (den skulle nog även kunna klättra i själva häcken). Men är inte granhäcken död, så kommer den nog dö om den täcks av murgröna.
Lena N
Murgröna klättrar med sugrötter, det kan nog bli lite knepigt för den med ett armeringsnät. Däremot täcker vildvin ett armeringsnät alldeles utmärkt.

Eller ett plank för murgrönan att klättra på. Gärna ett med luftrum mellan brädorna.
Våt katt
Granhäcken är helt kal ca två meter upp, alltså bara stammar så något behövs mellen träden som murgrönan kan växa på. Granarna lever och är fina uppe i.
Rådhusvin har jag också varit inne på det är så vackert wub.gif men något vintergrönt ska det vara här! Granarna står förresten med ca 70-90cm mellanrum om det kan hjälpa.

mvh Våt katt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon