Torpar-Anna
Jag behöver flytta på en kaprifol och en klematis (Jackmani) nu p g a fasadrenovering. Funderar samtidigt på att kanske flytta dem till helt andra ställen än där de står nu (vid huset). Men känner mig osäker på var de kan tänkas trivas och vad de klarar... huh.gif

Kan kaprifolen klara sig över vintern i en kruka? Om den gör det kan jag klippa ner den och tillfälligt plantera den i krukan och efter vintern kanske hitta ett lämpligt ställe att planera den på? Om den inte klarar krukan över vintern, hur vill den ha det, soligt, halvsoligt, vilket väderstreck...?

Klematisen funderar jag på att plantera vid en stor asp, så att den kan klättra uppför den. I så fall hamnar den i sydväst läge och lite halvsoligt. Kan den tänkas trivas så?

Jättetacksam för hjälp snart, hantverkarna är på ingående! ohmy.gif
KURT
Om du skall plantera någon av dem tillfälligt i kruka över vintern så är det bättre att gräva ner krukan, så att det bli jämnare temperatur. Klematisen klarar sig nog bra vid aspen, bara den får extra vatten och gärna lite skydd för rötterna, mot solen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon