Full version: björnbär
katah
från av läggare ??

Jag lade några granar mot marken och satt en stor sten på mitten av grenen.... men började helt plötsligt tvivla om detta var en rätt sätt?
kommer jag att få ett par nya börnbärsbuskar nästa år?

Om dessa blir nya, ska jag plantera några nya småplantor ihop, eller ska det växa till en stor buskesystem inom ett par år ?
lyckero
Björnbär är väl rena skolboksexemplet på avläggare. Du ska t o m kunna ta flera avläggare på samma ranka. Skada grenen lite när du lägger ner den. Jag skulle bara sätta en planta på varje ställe. De växer och blir jättestora.
Lyckero
RibesRubusVitis
Jag brukar stoppa en skottspets från en ny årsranka rätt ner i en kruka med jord. Då växer snart en ny planta upp, med egna rötter och allt.
katah
tackar tackar, då har jag fattat rätt!
KURT
Vet du vad det är för sort? Är det "vilda" björnbär så är det inget problem. Men är det någon inympad sort så kanske den inte är lika lämplig att ha som rotplanta?
katah
Hmm. de när köpt från plantskolan och är taggfri.

har inget namn på den just nu... blink.gif
Hannele
CITAT (katah @ 07-09-2006, 09:10)
Hmm. de när köpt från plantskolan och är taggfri.

På vår taggfri dör de 2-åriga grenarna efter att de gett bär.
Bättre att ta ny rotskott, för det blir många!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon