Full version: Felmärkta fruktträd
Herbert Arvidsson
Vi har köpt äpplet Brunnsäpple till vår nya trädgård, och vad fick vi? I allafall inte Brunnsäpple det är säkert, stämde inte på någon punkt med Anton Nilssons stora äppelbok. Så ville vi ha Victoriaplommon av den sort som vi hade i vår trädgård, där vi bodde tidigare, stora goda som släpper stenen och som har en tydlig fåra på ena sidan. Det trädet vi köpte ger små mindre goda plommon som antagligen är en sämre variant än den ursprungliga. Varför kan inte plantskolorna tillhanda hålla rätt material, så vi som kunder slipper bli lurade. Tänk om vi alla besvikna kunde få fram klagomålen till inköparna av vad som säljs!
Pirum
Usch då, det låter inte alls bra... du borde som kompensation få ett rejält träd (Brunnsäpple) med flera år på nacken fraktat till dig och planterat. Tycker jag alltså. Så att du får ett sånt träd som du nu borde haft.

Jag brukar bli sur över att den "King Edward" man ibland köper alls inte är King Edward, men jag förlorar åtminstone inga pengar på det, att köpa en äppelsort och få en annan...det är fruktansvärt dåligt.
KURT
Just fruktträd är nog något som man borde låta bli en större investering. Dels skall man ha dem under lång tid och dels kan det ju ta flera år efter att man köpt dem, innan man ser ev problem.
Pirum
Ja, de borde levereras med garanti...inte överlevnadsgaranti kanske, annat än nåt år om det anses vara en god idé, men garanti om att sorten är rätt och om inte => lämplig kompensation. Garantin bör lämpligen gälla fram tills första skörden, när nu den kan väntas bli. För en del äppelsorter kan det ju ta många år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon