Går det att använda äpplena ändå och göra t.ex äppeldricka? Det är svarta prickar i alla äpplen jag kollat. Vore synd att inte kunna använda dem.
Det är en större risk att det kommer att mögla. Normalt rekommenderar man att man skär bort alla angripna delar bara för att skadan på äpplet utgör en yta som innehåller bakterier och svamp. Om man gör t ex äppelmos/saft som man fryser så är det inga problem.
Tack, då kanske det går bra. Jag hade tänkt frysa in. Vi har väldigt små äpplen så om man skulle skära bort det angripna blir det inget kvar.
Jag får se hur det ser ut när jag plockat ner dem, det kanske ser så oaptitligt ut att jag inte vill använda dem.
De som gör äppelmust skär ju garanterat inte bort angripna bitar av äpplena. Där åker nog det mesta med!
Sven Karlsson
10-09-2006, 09:49
Vad har du för sorter? Kanske skulle du titta på blomqvistplantskola i finland och se om du finge tag i sorter som passar bättre? Det går att få ympkvistar till många av deras träd på Gränna Plantskola. Ympa svårt? Köp ympverktyg på Jula nu till extre pris och det är sedan hur lätt som hälst, bara klippa till och sätta ihop och lite eltejp, samt en papperspåse mot vårtorkan.
Alla löv och frukt måste tas bort från backen samt spruta med svavel så håller du skorven borta. Svavel ej farligt i de mängder det gäller. Läs böcker om äpplen från bibloteket gratis??? Nu över vintern??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.