Eva i Skåne

Trodde att jag skulle skörda fina tomater i år, men från måndag till fredag hade nästan allt grönt vissnat och tomaterna ser ut så här. sad.gif Jag ser nu på fotot att den ena ser lite luden ut, men det är nog av regnandet.
Detta är tredje året jag misslyckas, men har haft fina skördar tidigare.
Maria i Helsingborg
Pistillröta eller begynnande bladmögel? Fy vad trist! sad.gif
Gurkan
Det är potatisbladmögel (kallas också brunröta när det går på tomater) som ställer till det så. Inte mycket att göra, det blir så när det regnat så mycket som det har gjort senaste tiden.

Jag har ca 100 plantor på friland och dom har växt så fantastiskt bra hela sommaren men det blir i princip ingen skörd alls pga. bladmöglet.

Har kunnat rädda några kilo mogna och några kilo gröna, vågar inte ens slänga resterna på komposten utan får köra iväg det till sopstationen.

Mina land ser ut såhär nu :

Maria i Helsingborg
Ahhhhhh, Anders *tröstar i tanken* fy 17! sad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Gurkan @ 04-09-2006, 00:45)
Har kunnat rädda några kilo mogna och några kilo gröna, vågar inte ens slänga resterna på komposten utan får köra iväg det till sopstationen.

Varför vågar du inte lägga resterna på komposten?

ingrid
Eva i Skåne
Det undrar jag också. Jag har ju slängt mina som kompost de senaste åren, men är det en smitta som finns kvar är det kanske inte konstigt att det upprepas år efter år sad.gif
Jag var så noga med att rengöra hinkarna de är planterade i och ställde dem sedan på ett nytt ställe, men det är ju inte så många meter från den gamla skräphögen unsure.gif
Gurkan
Jag vet inte hur långlivade sporerna från bladmöglet är men har ofta läst rekomendationer om att man skall förstöra (elda upp) eller forsla bort angripet material så att man inte återför mögelsporer med kompostjorden nästa år.

Som sagt, jag vet inte om det påverkar men jag samlar ihop blasten i säckar och kör till sopstationen så länge.

Dessa sporer finns ju i luften och i jorden ändå så det kanske inte gör varken till eller från.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon