Full version: Kompost
Knobban
Jag är småbarnsförälder och har inte mycket tid för min trädgård. Tyvärr, för jag älskar att hålla på med den.
Jag undrar om det kan bli bra kompostjord om man inte gör nånting alls med komposten förutom att kasta dit gräsklipp och annat trädgårdsavfall med jämna mellanrum. Och om det inte blir det, vad är det minsta man bör göra för att få fram god jord? huh.gif
KURT
Man behöver ijne göra något alls, men det kanske tar lite längre tid bara. Sedan beor det mycket på vad man lägger i komposten, om man lägger mycket av en och samma sak (gräsklipp löv etc) så blir det lättare obalans.
Knobban
Hej Kurt.

Jo, det blir ju mest gräsklipp och löv förstås...och så lite fallfrukt på hösten. Är det nåt annat jag kan tillsätta typ kalk eller aska från bastun eller nåt som skulle kunna skapa en mer välbalanserad kompost?
Ella
Det som du ska tänka på är isåfall att inte få för mycket kväverikt material. Har du väldigt mycket gräsklipp tex så kan du låta det ligga och torka i mindre högar någon dag innan du lägger i det. Sen på hösten så ska du lägga i ungefär lika mycet fallfrukt som löv. Lite svårt att jämföra kanske för löven får ju tryckas ihopa innan man kan jämföra med fallfrukten.

Det finns två ytterligheter och den ena är att materialet bryts ner mycket långsamt(=för mycket kol) och den andra är att det blir för blött (=för mycket kväve) och då luktar komposten illa.
Jag har inte hört att maninte kan använda jorden i något av fallen men det är ju inte så kul att hantera stinkjord förståss!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon