Monica i Nässjö
Barkmull, torvmull eller planteringsjord av bättre kvalisort? Påskogödsel tänker jag också lägga till ivf. Jag har sandjord, och ska plantera nu i höst.
KURT
Vad skall du plantera?
Monica i Nässjö
Geranium, Nepeta, Lavendel, Campanula och Heuschera bl.a. Även rosor men där har jag förbättrat med rosjord.
Monica i Nässjö
Hallååå!
Finns det ingen bland alla duktiga forumister här som kan något om jord?
olgak
Jag har i o f s ingen erfarenhet av sandjord, men...

...på sätt och vis spelar det ju mindre roll vilken typ av organiskt material man tillför, resultat blir ju s a s det samma på lite sikt. Jag använder inte torvmull p g a att det ju anses vara inte så miljövänligt av olika skäl. Planteringsjord innehåller mycket torv, så den skulle jag rent praktiskt se som en blanding av kogödsel och torv, säkert ett bra jordförbättringsmedel. Barkmullen bryts ner långsammare - det är ju större bitar, men säkert ganska snabbt ändå (gissar 1-2 år). Det går ju bra att blanda i "hemgjorda" jordförbättringsmedel också: löv, gräs, hö osv.
kerstin z5-6
kogödsel på påse ger mest för pengarna om du ska köpa påsjord
Monica i Nässjö
Tack för svaren! Jag hade tänkt ta en 1/3 barkmull, en 1/3 kogödsel och en 1/3 befintlig jord men jag litar på dig Kerstin och blandar kogödsel- min jord 50/50 då. smile.gif
kerstin z5-6
påsen innehåller även en hel del mull -gödningseffeklten är mild -din blandning verkar bra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon