Full version: Prydnadsgräs
ewa zon 3
Funderar på att så olika perenna prydnadsgräs istället för att köpa färdiga plantor. Hur lång tid tar det från frö till planta av "plantskolestorlek" dvs plantor som kan planteras ut och ge ett resultat i rabatten alltså inte bara några strån.

/Ewa
Gåsis
Jag tycker inte att mina gräs har ruggat till sig riktigt förrän år två. Fast jag har nog varit lite sen med sådderna. Dom ettåriga har i alla fall varit snabbare.

/Åsa
ewa zon 3
När har du sått då? smile.gif

/Ewa
Bitta98
Jag sådde pampasgräs i april och det är nu en meter högt, fast det har inte blommat än. Nästa år ska jag prova att så lite andra gräs, tycker att plantorna är lite väl dyra att köpa. Av en fröpåse pampasgräs fick jag sex rejäla ruggar.
kerstin z5-6
jag sätter sådderna tre o tre i krukorna -annars tar det för lång tid tyckewr jag -sen planterar jag två tre sådana krukor .. rugge år ett stor rugge år2 smile.gif
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-09-2006, 14:09)
jag sätter sådderna tre o tre i krukorna -annars tar det för lång tid tyckewr jag -sen planterar jag två tre sådana krukor .. rugge år ett stor rugge år2  :)

Gör du så också med de större gräsen 2-3 m?

Tack för era tips smile.gif då blir det frösådd av perenna gräs till våren. Håller verkligen med om att de är dyra i inköp och särskilt om man vill göra som jag och plantera i stora grupper.

/Ewa
kerstin z5-6
japp -det har jag lärt mej av Helen i Piteå -hon är bra på "gräser " tongue.gif
ewa zon 3
Funkar det för er så funkar det säkert hos mig också smile.gif Ska bli spännade att prova

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon