Jag har sått luktärt (Mrs Jaqui Jones) för att ha på balkongen. Jag har köpt en spalje och två 40 x 40 blomlådor nedanför. Nu vill jag förstås ha en tät, fin blomvägg. På påsen står det är luktärterna ska planteras 23-30 cm isär, vilket alltså bara blir en och en halv per låda. Det känns lite, lite tänker jag - de är ju inte precis stora just nu, bara nån decimeter höga...

Ska man, i största allmänhet, följa påsens instruktioner även när man planerar i kruka ?
Jag har också sått blomstertobak (Nicotiana alata) där påsen säger att det räcker till 7 sträckmeter! Sätter jag ändå en enda planta om jag vill ha den i en blomkruka, eller blir det snyggare med fler? eller dör de av näringsbrist? (plantavstånd enligt påsen 25-30 cm)
Hängpetunian (Fortunia Blue Wave F1) på bilden utanpå fröpåsen ser underbart maffig ut - blir den verkligen sådan av bara en enda planta, eller har de packat ampeln full inför fotograferingen?
Jag tycker att det är svårt att se på bilderna på påsarna och förstå hur det kommer att bli. Ofta har de krupit så nära med kameran att man inte får något perspektiv - luktärterna ser ju större ut än solrosorna !!

/Helena