CurlySue
En kanon trevlig kille tycker jag, så sorgligt att han lämnar efter sig 2 st småbarn och fru.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,881639,00.html
malin72
ja verkligen, jag gillade hans program spännande och roligt nog för att han lekte med döden men..... sad.gif
CurlySue
hoppas verkligen inte tv bolaget pressade honom att göra farligare och farligare saker... sad.gif unsure.gif
LadyG
CITAT (sarah68 @ 04-09-2006, 19:10)
hoppas verkligen inte tv bolaget pressade honom att göra farligare och farligare saker... sad.gif unsure.gif

Det betvivlar jag, rockor är i vanliga fall inte aggresiva. han hade bara otur helt enkelt sad.gif

Sorgligt är det hur som helst.
cosmos
Visst är det sorgligt....jag gillade verkligen hans entusiasm !!!!
Allis
Ja, så kan det gå! Det händer nåt förr eller senare. Sorgligt för familjen förstås.
wolkenkrabber
det är väl igentligen ett under att han vart så pass gammal med tanke på villka djur han försöker leka med...

synd för familjen dock...
andersen
Inte något oväntat, jag gillade honom inte man leker inte med människo liv så som han gjorde med sitt eget och sitt barns liv.

sätter sitt barn i fara
Berith
Håller med andersen lite, jag förstod heller inte vitsen med hans sätt att utmana ödet. (Menar inte situationen med barnet, utan hans leverne öht.)

Men såklart är det fruktansvärt för familjen, själv lärde han sej ju inget av det här - han kan ju inte tänka att "nästa gång, då ska jag inte..."
Bettson
CITAT (wolkenkrabber @ 04-09-2006, 18:29)
det är väl igentligen ett under att han vart så pass gammal med tanke på villka djur han försöker leka med...

synd för familjen dock...

Det var min första tanke också.
Eva i Skåne
Tragiskt såklart, men inte överraskande direkt.
Jag har aldrig fattat hans våghalsighet unsure.gif
fruberglund
Var väl bara en tidsfråga sad.gif Som sagt synd för familjen men hans fru var nog väl medveten om riskerna, hon var ju med på mycket själv.

Och som hans vän sa, han dog ju när han gjorde det som han tyckte allra bäst om.

Frågan är om han hade gjort det om han vetat vad som skulle ske...finns ju gränser för allt och livet är allt för värdefullt för mig för att riskera det genom att utsätta mig för onödiga risker. Tyvärr anser ju vissa att riskerna är det som gör livet värt att leva (adrenalinkickarna) men då är ju risken större att man dör i förtid också sad.gif
*Felix matte*
Tråkigt... fastän man bara väntat på dödsbud sad.gif
Hannele
Vem är han?
Leia
CITAT (Hannele @ 04-09-2006, 23:14)
Vem är han?

Han är den där "krokodiljägaren" som han kallas. Han gör dokumentärfilmer om farliga djur. Han inte bara filmar dem utan envisas med att att handskas med dem på ett för honom själv farligt sätt.
Detta var väntat tycker jag, synd om familjen bara... sad.gif

(Hopps! stavfel!)
KURT
Han gjorde mycket för att få folk runt hela jorden intresserade av naturen, och då måste man ibland använda sig av de mest spektakulära djuren. När man sedan såg bakom kameran hur programmen spelades in så visade det sig att allt var arrangerat och ressigerat. Det är ju något som skiljer nordiska naturfilmare från alla andra.

Men en stingrocka kan man väl inte helt ressigera!
Bessie
Stingrockan ligger oftast begravd i bottensand så att den inte syns, på samma sätt som flundror gör. Det är omöjligt att veta att den är där, till och med för proffs, och svänger den oväntat med svansen kan man bli stucken. Det var maximal otur att hugget skulle ta just i hjärtat. Hela händelseförloppet finns filmat på video och ger inte minsta belägg för att stingrockan skulle ha provocerats, säger delstatspolisen i Queensland, som utreder olyckan.

Steve Irwin växte upp bland krokodiler och fick sin första pytonorm som sexåring, det tycker jag ger en hel del perspektiv på hans teveprogram. Liksom att veta vart inkomsterna från dem gick -- till att köpa mark i Australien, Fiji och Vanuatu för att skapa naturreservat. När det gäller att akta sig för farliga djur verkar han ha följt samma inställning som Astrid Lindgren gav åt Ronja Rövardotter. Inte kan man lära sig att akta sig för den vilda älven genom att gå långt inne i skogen, det måste man lära sig på de halaste strandstenarna.

Det verkar finnas ett organ i de flesta människors hjärnor som gör att vi värderar djur olika beroende på om de är gulliga, ofarliga eller kan vara till nytta för människan, eller om de är fula, farliga och inte fyller nån funktion i våra liv. Det organet saknades helt hos Steve Irwin -- han älskade krokodiler, tigerhajar och giftspindlar lika mycket som andra älskar koalor och babysälar, och det respekterar jag honom för. Gulliga och användbara djur kan döda dig lika fort som fula djur, fråga vem som helst som sett någon få en spark i huvudet av en häst (jag älskar hästar, men dummare och mer lättskrämda djur får man leta efter.)
kristerh
Helt väntat som han höll på med livsfarliga djur wink.gif
tror det är en speciell sorts människor som bara måste utsätta sig för faror wink.gif klättrar man inte i otillgängliga berg, så är det hantering av farliga djur eller något annat.
mari_tres
Lite ironiskt egentligen, han som har jobbat med dödligt giftiga spindlar och ormar, och med krokodiler och andra farliga djur, och så går karln och dör av en stingrocka, som två stycken har dött av tidigare, under tiden som han skulle filma någonting till ett barnprogram (som jag förstod det). wacko.gif Och maximal otur dessutom, hade den inte träffat hjärtat skulle han kanska ha klarat sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon