malin72
ska jag låta fröet mogna på plats???
om jag kommer ihåg rätt så var det ett annurlunda frö wink.gif vill inte missa dom. när jag sen ska ställa in den till krukväxt ska den klippas ner då??
malin72
ingen som kan hjälpa mig unsure.gif
Gillan
Om det är möjligt med tanke på väder och vind, så skulle jag låta
den vara kvar så länge som möjligt innan du tar in den. Frökapslarna
blir väldigt stora och tar lång tid på sig att mogna. Om du har möjlighet
så kanske du kan få in den utan att klippa av kapslarna och därmed
låta dem mogna färdigt inomhus.

Men du, de är väldigt känsliga mot frost, så du får vara uppmärksam. smile.gif
malin72
CITAT (Evgeni @ 07-09-2006, 08:06)
Om det är möjligt med tanke på väder och vind, så skulle jag låta
den vara kvar så länge som möjligt innan du tar in den. Frökapslarna
blir väldigt stora och tar lång tid på sig att mogna. Om du har möjlighet
så kanske du kan få in den utan att klippa av kapslarna och därmed
låta dem mogna färdigt inomhus.

Men du, de är väldigt känsliga mot frost, så du får vara uppmärksam. smile.gif

tack för svar smile.gif den står i en stor kruka och jag tänkte ta in den iallafall...men jag vet inte hur jag ska göra tänk om det har krypit in larver ,maskar mm i jorden i krukan sad.gif hm jag undrar när första frosten kommer hit iår wink.gif
Gillan
Det här med smådjur i krukan tror jag man " måste " ta med i beräkningen.
Du kan ju alltid prova med Provadopinnar i förebyggande syfte wink.gif

Och det enda du kan göra vad gäller frosten, är att lyssna på väder-
rapporterna.

Lycka till! smile.gif
malin72
tack tack smile.gif
Ludvig Johansson
Om maskarna står ut med att bo i krukan så gör de väl inget?
lissa
Och fröna är ca 1 cm långa och platta så du kan nog inte missa dom..
Säger som Ludvig..om det kommer in kryp med krukan, så håller dom sig säkert kvar där smile.gif

sött foto , mina har aldrig blommat, den torkar underifrån, men att se dina har gett mig nytt hopp:) smile.gif
malin72
CITAT (lissa @ 23-09-2006, 01:42)
Och fröna är ca 1 cm långa och platta så du kan nog inte missa dom..
Säger som Ludvig..om det kommer in kryp med krukan, så håller dom sig säkert kvar där smile.gif

sött foto , mina har aldrig blommat, den torkar underifrån, men att se dina har gett mig nytt hopp:) smile.gif

torkar underifrån ohmy.gif men.... testa igen du den är ju jätte söt smile.gif trodde inte att jag skulle hinna med men det blev ju bra nu när den är inne så har den börjat blomma ordentligt jätte fin smile.gif
Gillan
Så här ser mina ut nu. Ursäkta den mycket dåliga bildkvaliteten. Det gick inget bra för fotografen idag. Eller rättare sagt sämre än vanligt sleep.gif wub.gif

Och här kommer en bild på hur fröhuset ser ut ( taget förra året )

Maria i Helsingborg
Ja, just. Det var ju en sådan jag undrade över förra året.

Himla tjusig blomma! Och ett helt träd fullt! rolleyes.gif
malin72
åhhhhhhhh vilka härliga wub.gif wub.gif nästa år ska några ner i backen och några i krukan...jag behöll dom i krukan för att jag inte trodde att dom skulle hinna blomma så jag tänkte ta in den, men hoppas på fröer nu så ska det få växa ute nästa sommar...
Gillan
CITAT (Maria i Helsingborg @ 23-09-2006, 15:36)
Ja, just. Det var ju en sådan jag undrade över förra året.

Himla tjusig blomma! Och ett helt träd fullt!  :rolleyes:

Jag visste väl att det var nåt som var/kändes bekant med hela frågeställningen wink.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
lissa
ohmy.gif ohmy.gif Jösses, nu blev jag verkligen imponerad !!! Jättevackert.... Nu måste jag bara sätta nästa år igen, och nedanför benjamin fikusen så att den blommar där., och vilken härlig frukt sen tongue.gif

Det där med att den torkar underifrån , det gjorde luktärtorna också förut, men inte i år konstigt nog. Det blev inte många blommor för den perioden brukar sammanfalla med att jag är i Sverige...
När jag kom hem igen i juli satte jag nya ipomeas...dom blommar nu, så jag ska nog sätta klockrankan sent den med och hoppas på tur.

Orkar den verkligen med inomhusklimat utan att det blir för varmt och torrt i luften efter en tid?? smile.gif
Xelma
Mina fick inga frukter förra året och i år har jag letat men ej hittat någon... De blommar jättefint och massor av getingar och andra pollinerare...
malin72
sad.gif sad.gif sad.gif jag får nog inga frukter på klockrankan, den torkar ihop efter blommningen.. jätte konstigt sen jag tog in den så växer den så det knakar men.....
jag tog några sticklingar från den och satte i ett glas med vatten för den skjuter nya skott hela tiden, ska det vara i vatten eller i jord unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon