Anki V
Förra sommaren köpte jag en smultronschersmin på rea. Platsen där den slutligen ska stå har inte blivit färdig förän nu på sensommaren så schersminen har fått bo i "salladslandet" under ett drygt år och där det inte är spec. djup jord, 35-40 cm max.
I alla fall så överlevde den vintern även om den inte ser allt för frodig ut. Tillråga på allt är den härdig till z 4 och den står i z 5 så den har haft en hel del emot sig.

Nu är det i alla fall klart att för att kunna flytta den till ett bättre läge men kommer den att hinna etablera sig eller är det bättre att chansa på att den klarar en vinter till i salladslandet?

/Anki
Margith
Ooops, finns det flera olika smultronschersminer?
Jag har alltid trott att den var härdig till z 5, men jag hittade en på rea nu i höst och det stod z 6 på den, så jag slog till direkt och nu säger du Anki att den hör hemma i z4??? unsure.gif
Attans måste jag låna ut duntäcket nu??

Vad gäller att flytta växter fick jag lära mig av en trädgårdsmästare i z7 att man skulle aldrig flytta perenner och buskar efter första veckan i augusti, de hinner inte rota sig. Nu odlar ju jag i z6 så jag tummar lite på regeln smile.gif men jag tycker att du ska vänta till nästa vår. Har den klarat en vinter i sallads-landet klarar den nog en vinter till smile.gif
Anki V
CITAT (Margith @ 04-09-2006, 21:28)
Ooops, finns det flera olika smultronschersminer?
Jag har alltid trott att den var härdig till z 5, men jag hittade en på rea  nu i höst och det stod z 6 på den, så jag slog till direkt och nu säger du Anki att den hör hemma i z4???  :unsure:
Attans måste jag låna ut duntäcket nu??

Vad gäller att flytta växter fick jag lära mig av en trädgårdsmästare i z7 att man skulle aldrig flytta perenner och buskar efter första veckan i augusti, de hinner inte rota sig.  Nu odlar ju jag i z6 så jag tummar lite på regeln  :)  men jag tycker att du ska vänta till nästa vår. Har den klarat en vinter i sallads-landet klarar den nog en vinter till  :)

Det var väl det jag misstänkte sad.gif Som jag hat tjatat att få färdigt i sommar men hjärtevännen (han som har musklerna) ansåg att kroppsarbete skulle anstå till sen sommar/höst.
Ska någon offra duntäcket för schersminens skull så blir det därför han. Jag får väl hävda: "Vad var det jag sa!!!!" laugh.gif

Schersminen är inköpt på Granngården och hade inget annat "namn" än just Smultronschersmin wink.gif
/Anki
Margith
Så Granngården säger z4? Blomsterlandet säger z6! Undrar vem som har rätt sad.gif
jegi
Ja, det här med zonangivelser lämnar en hel del övrigt att önska. Jag har t o m köpt träd som haft två lappar med olika zonangivelser.
Inte alldeles ovanligt är det att zonangivelsen är tilltagen med god marginal.
Den mest extrema marginalen jag stött på är druvan V. Schuyler där de ex jag sett i handeln har varit märkta med zon 2, och min syster som bor i zon 7 har en sådan utomhus som trivs väl och ger frukt.
Cilla
Ni som odlar i zon 5 får rätta mig, men ni brukar säga att vårflyttar för vedartat generellt är bättre. Här i zon 3 föredrar jag generellt höstflyttar, men så är det ganska långt mellan bladfällning och tjäle här också.

Om den överlevde sin första vinter i salladslandet borde den klara det en vinter till nu när den har större rotsystem. Kanske kan få lite mer täckning denna vinter, om den skulle bli mindre snörik än den förra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon