|
Eva i Skåne
04-09-2006, 19:01
Fick frösådder förra våren av en odlait. En av dem har blivit så här stor och vacker i bladen, men inte en enda blomma har den haft  Varför? Den har stått ute hela sommaren.
Lady Hamilton
04-09-2006, 19:06
Jag hade min i 3-4 år utan att den blommade  ändå hade jag tilläggs belysning på dem efter tips här i från. Men min var över 6 meter innan den helt plötsligt bara dog i våras. Så jag kan inte garantera att den fick "perfekt" belysning.
Eva i Skåne
04-09-2006, 19:12
SEX meter!!!! Du milde tid  Jag ser framför mig sådana klena saker man köper som krukväxter i blomsteraffären. Visserligen har jag lindat min många varv runt en båge, så den är nog några meter den också om jag låtit den växa fritt. Får väl njuta av den vackra grönskan då och inte hoppas på nåt mer.
Lady Hamilton
04-09-2006, 19:16
CITAT (Eva i Skåne @ 04-09-2006, 20:12) SEX meter!!!! Du milde tid  Ja bladen var till största delen 15-20cm
kerstin z5-6
04-09-2006, 19:28
April-November är normal blommningstid -nerklippning med jämna mellanrum sägs öka blomvilligheten
Alexander-VG-zon3
04-09-2006, 19:38
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-09-2006, 20:28) April-November är normal blommningstid -nerklippning med jämna mellanrum sägs öka blomvilligheten det var just det jag skulle säga att klipper man ner den så stimolerar man den till att bilda knoppar även är det över +20c en längre tid blommar den inte plus så kräver den en vintervila för att blomma bra tilääg man kan klippa ner dom till ca 20cm kom på mer när jag tänkte jag ska själv prova med att skydda både edulis å den andre blåa nåt på c heter den å sen skydda rötterna nu i vinter tror dom vissnar ner i vårt klimat och att man skyddar rötterna imed dom är rätt så härdiga . det är nästan så att dom inte behöver så mycket skydd i zon1 men det är någ ändå bra att amn skyddar
Alexander-VG-zon3
04-09-2006, 19:38
CITAT (Eva i Skåne @ 04-09-2006, 20:01) vad vacker den är
FIn planta du har, tät och fin med stora blad! Så här ser min ut, som jag frösådde förra året. Den har blommat med ett fåtal blommor förra sommaren och ca 8 detta året, varav 2 utvecklade frukt. Jag har bara klippt den lite i våras, men det är kanske därför den inte blommat så mycket. Ska prova att klippa den mer nästa år! Jag är förstås väldigt tacksam för mina frukter, men de tar tid på sig att mogna och hur ska man veta när de är mogna? Ska de se ut som de man köper; bruna och börja att skrynkla ihop sig?
Alexander-VG-zon3
04-09-2006, 20:48
åhh den var med fin men har jag mina ute bler dom alldrig så fina
niklaswik
05-09-2006, 11:05
Kan kanske ha att göra lite med hur den växer också. P. edulis (liksom de flesta Passiflororna) klättrar med sina "klängsnören" (i brist på bättre ord..  ) upp för träd och liknande, därför bör dom ha möjlighet (om man nu råkar ha väldigt mycket plats över..  ) att klättra uppåt så mycket dom vill. Rositas planta såg ut som rena skolboksexemplet. Några frågor till rosita: hur lång tid tog det för dina frön att gro? Tog du dom själv från en passionsfrukt från affären?
CITAT (niklaswik @ 05-09-2006, 12:05) Några frågor till rosita: hur lång tid tog det för dina frön att gro? Tog du dom själv från en passionsfrukt från affären? Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid fröet tog på sig att gro, men ganska lång tid vet jag eftersom jag började undra om det inte skulle bli något. (6 veckor kanske) Jag tog ett frö från en frukt från affären.
Micke32
06-09-2006, 05:46
Kan bara hålla med alla andra, om man klipper ner den så stimuleras blombildning och dessutom blir plantan tätare. Fick nästan en chock då min sambo klippte ner våran väldigt stora passionsblomma, men nu i höst har den växt väldigt mycket och blommar väldigt mycket. Skulle gissa att den har mer än 50 st blomknoppar just nu. Låt den också få ha nåt att klättra i , det gillar den.
Eva i Skåne
06-09-2006, 12:52
Jaha, nu har jag lärt mig nåt nytt  Till våren blir det till att klippa... och då blir det förstås en massa sticklingar
niklaswik
06-09-2006, 19:13
CITAT (rosita @ 05-09-2006, 18:53) CITAT (niklaswik @ 05-09-2006, 12:05)
Några frågor till rosita: hur lång tid tog det för dina frön att gro? Tog du dom själv från en passionsfrukt från affären?
Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid fröet tog på sig att gro, men ganska lång tid vet jag eftersom jag började undra om det inte skulle bli något. (6 veckor kanske) Jag tog ett frö från en frukt från affären. Okej, jag får väl ha tålamod då.. Tog du förresten ETT frö från en frukt och alltså fick 100% grobarhet? Isåfall har jag snart ett angenämt problem eftersom jag tog alla frön från en frukt, alltså drygt 100..
Alexander-VG-zon3
06-09-2006, 19:53
jag har tat från en frukt 3gånnger å jag har fått fina plantor men därimot grodde inte alla fick ca4plantor från varje omgång å då hadde jag en hel del frön
Rosita...Din ser ju ut som om det vore ett träd, växer den så eller har den något att klättra på??? Helt klart måste jag klippa ner mina, men innan dess skulle det vara bra att veta hur du har den växande så att jag vet var jag ska sätta krukan.. Pd..grattis till er båda två, dom ser jättefina ut
Mia, zon 3
07-09-2006, 13:34
Det tar en stund för frösådder att blomma, det är sant. Kan tänka mig att ljuset påverkar, för när jag var liten sådde jag frön ur vanlig passionsfrukt, och pappa lät mig ha en i ett hörn av hans växthus. På en säsong hade den tagit över hela huset, kvävt alla andra växter och satt igen vädringsluckorna.... Men så fick vi hela taket fullt med blommor och senare frukt också!
CITAT (lissa @ 07-09-2006, 01:24) Rosita...Din ser ju ut som om det vore ett träd, växer den så eller har den något att klättra på??? Helt klart måste jag klippa ner mina, men innan dess skulle det vara bra att veta hur du har den växande så att jag vet var jag ska sätta krukan.. Pd..grattis till er båda två, dom ser jättefina ut  Jag har 3 bambupinnar 150 cm höga som de själv klättrar på. Jag hjälpte till med att binda upp 3 stänglar på ca 1 m höjd, men sen har de liksom klängt runt varandra. När jag satte ut den i våras, satte jag den i vinkeln mot huset och där finns ett stuprör, som de också har klängt runt, så nu börjar jag undra hur jag ska få ner den i höst. Jag måste kanske klippa ner den från stupröret! Emellanåt funderar jag på om jag skulle våga låta den stå kvar ute i vinter...  Givetvis måste jag täcka den med något, både krukan och själva växten, men jag är orolig att den inte klarar minusgraderna ändå...
Alexander-VG-zon3
07-09-2006, 16:25
har du den ute så vissnar plantna ner men rötterna klara ca -10c -12c . jag har ute men ska skkydda dom medf frigolit. på vintern då så vissnar den ner men den kommer igen om rötterna har överlevt
niklaswik
07-09-2006, 18:51
Eftersom den står i kruka är det nog inte att rekommendera. Dessutom är det bara bra om du klipper ner den rejält, sen kan du övervintra den inne utan att den tar nån skada, även om det antagligen är bättre om den kan stå i ett rätt kallt rum. Kommer nog växa mer än nog nästa sommar ändå så nedklippningen ska du inte vara orolig över..
Alexander-VG-zon3
07-09-2006, 20:10
CITAT (niklaswik @ 07-09-2006, 19:51) Eftersom den står i kruka är det nog inte att rekommendera. Dessutom är det bara bra om du klipper ner den rejält, sen kan du övervintra den inne utan att den tar nån skada, även om det antagligen är bättre om den kan stå i ett rätt kallt rum. Kommer nog växa mer än nog nästa sommar ändå så nedklippningen ska du inte vara orolig över..  frigolit skyddar rätt så bra bara inte röttern får under ca-10c så är det ingen fara . om man sätter ner krukan i en frigolitlåda plus fyller upp med leca å stänger igen med ett frigolit lock skulle det bli kallare så kna man lägga över mer frigolit eller tyg plus så sätter man hela paketet så nära husväggen man kan . har man tur så snöar det rejält över detta paket som ger extra skydd man kna skotta över mer .plus har jag märkt att äkta ute krukor skyuddar rötterna bra sen har jag läst har den kallt +0c till +5c så blommar den har man den i rumstemp så bllommar den sämre eller inte alls
CITAT (niklaswik @ 07-09-2006, 19:51) Eftersom den står i kruka är det nog inte att rekommendera. Dessutom är det bara bra om du klipper ner den rejält, sen kan du övervintra den inne utan att den tar nån skada, även om det antagligen är bättre om den kan stå i ett rätt kallt rum. Kommer nog växa mer än nog nästa sommar ändå så nedklippningen ska du inte vara orolig över..  Jag kommer nog att ta in den över vintern i förrådet 5 - 10 grader. Vid närmare eftertanke vågar jag inte riskera att förlora plantan om den står ute. Och det blir antagligen bara bra att klippa ner den, så blommar den kanske rikligt nästa år!
Alexander-VG-zon3
07-09-2006, 20:45
CITAT (rosita @ 07-09-2006, 21:32) CITAT (niklaswik @ 07-09-2006, 19:51) Eftersom den står i kruka är det nog inte att rekommendera. Dessutom är det bara bra om du klipper ner den rejält, sen kan du övervintra den inne utan att den tar nån skada, även om det antagligen är bättre om den kan stå i ett rätt kallt rum. Kommer nog växa mer än nog nästa sommar ändå så nedklippningen ska du inte vara orolig över..  Jag kommer nog att ta in den över vintern i förrådet 5 - 10 grader. Vid närmare eftertanke vågar jag inte riskera att förlora plantan om den står ute. Och det blir antagligen bara bra att klippa ner den, så blommar den kanske rikligt nästa år!  du kna ju prova med halva plantan överlever en del så vet du det . själv tror jag den hadde överlevt imed att det ger väldigt bra skydd
Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen.. niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada???
CITAT (lissa @ 08-09-2006, 00:21) Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen.. niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada???  Lissa, jag har bara 1 planta i krukan! Stammen är ganska grov och delar sig vid ca 15 cm höjd i 3 rankor! Därför behövde jag 3 bambupinnar.
Alexander-VG-zon3
08-09-2006, 09:26
CITAT (rosita @ 08-09-2006, 06:10) CITAT (lissa @ 08-09-2006, 00:21) Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen..
niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada??? :) Lissa, jag har bara 1 planta i krukan! Stammen är ganska grov och delar sig vid ca 15 cm höjd i 3 rankor! Därför behövde jag 3 bambupinnar. rfcik med förmig det var 3plantor . men då förstår jag att du heldre tar in den . för hadde man haft en hadde man kkunnat dela dom å lämnat en att testa
niklaswik
08-09-2006, 15:03
Du kan ju plantera ut den i marken så fort frostrisken är nära noll i slutet av maj så klarar den nästan helt säkert nästa vinter, kanske helt utan skydd. För övrigt så kan Linus ha en poäng i det där att packa in i frigolit, men isåfall skulle nog jag också ha lagt ner en sån där "lys-slang" som finns på t.ex. Rusta och inte kostar så farligt mycket, som man kan knäppa på när det blir nån väldig köldknäpp. Dom värmer väldigt bra, i alla fall vissa sorter av dom där slangarna. Själv funderar jag på att gräva ner en sån i jorden runt rötterna på min nya P. caerulea "ute-på-vintern-testplanta"...
Maggan H
08-09-2006, 17:41
CITAT (flaxss @ 08-09-2006, 10:26) CITAT (rosita @ 08-09-2006, 06:10) CITAT (lissa @ 08-09-2006, 00:21) Tack Rosita..Du har alttså 3 plantor i en kruka...Bra, jag har just köpt 3 bambupinnar 2 m höga som kommer att passa bra. Dessutom har jag 4 plantor utspridda, och 3 av dom är ungefär lika höga...Det betyder att jag kommer att kopiera dig, för jag tycker att det ser läckert ut som den står. ....Jag förstår verkligen att du tvekar att ha den ute i vinter även om den är skyddad. Jag tror inte att jag skrlle våga.... Tack för hjälpen och tipsen..
niklaswik..Hur mycket kan man klippa ner dom utan att dom tar skada??? :) Lissa, jag har bara 1 planta i krukan! Stammen är ganska grov och delar sig vid ca 15 cm höjd i 3 rankor! Därför behövde jag 3 bambupinnar. rfcik med förmig det var 3plantor . men då förstår jag att du heldre tar in den . för hadde man haft en hadde man kkunnat dela dom å lämnat en att testa  Jag har 3 st plantor av P. alata i samma kruka med 3 st höga pinnar. Frösådda i våras och de har grenat sig själva här o där längs stammen. De är nog ca 2 m nu, rankorna. Inga blommor men det hade jag inte väntat mig i år. De blommar på årsskotten, eller? Sådde 24 januari, 4 av 5 frön grodde.
Alexander-VG-zon3
08-09-2006, 18:31
CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 16:03) Själv funderar jag på att gräva ner en sån i jorden runt rötterna på min nya P. caerulea "ute-på-vintern-testplanta"...  vilken zon bor du i .
CITAT (Margareta Hansson @ 08-09-2006, 18:41) Jag har 3 st plantor av P. alata i samma kruka med 3 st höga pinnar. Frösådda i våras och de har grenat sig själva här o där längs stammen. De är nog ca 2 m nu, rankorna. Inga blommor men det hade jag inte väntat mig i år. De blommar på årsskotten, eller? Sådde 24 januari, 4 av 5 frön grodde. Min blommade redan första året, så de blommar på årsskotten. Har du nån bild att visa?
Hur gör ni för att inda dom utan att dom bryts??? Jag försöker så försiktigt som möjligt, men även om stjälken inte är helt avbruten, så är det inte myckets som fattas,,,Nu har jag varit tvungen att klippa en liten bit på 2 st. Stjälkarna är ju ordentligt hårda och blomman sträcker sig uppåt utan stöd även om den har något att ta fäste på bredvid....
niklaswik
10-09-2006, 17:47
CITAT (flaxss @ 08-09-2006, 19:31) CITAT (niklaswik @ 08-09-2006, 16:03) Själv funderar jag på att gräva ner en sån i jorden runt rötterna på min nya P. caerulea "ute-på-vintern-testplanta"...  vilken zon bor du i . Ungefär 4.
Finns det ingen som har haft samma problem som jag med så gott som avbrutna stammar när man försöker leda blomman i en önskad riktning??
du kanske väntar för länge med att linda dem?  sedan så brukar passiflora inte linda sig runt, de brukar ta tag med klängena istället
niklaswik
23-09-2006, 09:59
Exakt, dom ska klänga med sina "armar" eftersom det är så dom växer vilt. Fast det är ju svårt att låta dom växa så jämt så jag brukar också böja mina ibland, men då får du vara riktigt snabb och göra det innan grenen blir för hård.
Man kan ju alltid sätta fast den med något så att den växer som man vill.
Alexander-VG-zon3
23-09-2006, 20:35
man kan själv vira in dom klängsakerna nån annan stanns om man vill annars fixar den det själv
Tack för era svar...Jag försöker vira deras "gripstänglar" runt diverse trådar etc, tur att dom är så pass långa att man har lite hjälp där. Men biten som är mjuk är så kort att den inte räcker till att leda. Fortsätter väl att försöka böja så fort som möjligt och hoppas på tur. Som tur är har dom hitintills överlevt med stjälken "nästan" av...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|