Eva i Skåne
Av en liten liten stickling, från en odlait wub.gif , har min bladkaktus växt sig så här stor och fin.
Det ser nästan ut som det är nån form av blomma i den röda toppen. Är det möjligt?

Jubell
CITAT (Eva i Skåne @ 04-09-2006, 20:04)
Av en liten liten stickling, från en odlait wub.gif , har min bladkaktus växt sig så här stor och fin.
Det ser nästan ut som det är nån form av blomma i den röda toppen. Är det möjligt?

wub.gif Oj det ser ju ut som en blomma!

Jag har haft denna bladkaktus i min ägo i många år utan att få se tillstymmelse till blomma! Fantastiskt.
Jag bad en kvinna (vars man är expert på orkidéer bl.a.) hjälpa mig att artbestämma min, men jag har tappat bort det latiska namnet. Kan du det?
Hälsar Jubell
Eva i Skåne
Pereskia aculeata har jag fått höra att den heter.
Jubell
CITAT (Eva i Skåne @ 04-09-2006, 22:58)
Pereskia aculeata har jag fått höra att den heter.

Just det! Så heter den. Tack!
Jag har delat ut massor av sticklingar och min kompis exemplar är nu en flera meter lång ranka med flera sidoskott. Hon har inte beskurit sin nämnvärt. Det har jag gjort dock. Hoppas att den överlever denna hårda behandling.
Står din utomhus under sommaren?
Hälsar
Jubell
Eva i Skåne
Ja, hela sommaren står den ute.
Beskurit den har jag aldrig gjort, merän just när jag tagit sticklingar.
Den är drygt två år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon