Johan.S
05-09-2006, 05:50
Hej!
Finns det någon här som vet någonting om von Flotows mirabell? Enligt äldre litteratur anses den vara odlingsvärd. Många mirabellsorter bildar buskar, därför vore det intressant att veta hur sorten ser ut.
Även Mirabell från Nancy och mirabell från Metz är tydligen odlingsvärda.
I nordiska genbankens pomologi nämns endast Mirabell från Metz och Stor mirabell. Där anges även att Stor mirabell = Mirabell från Nancy.
Till sist vore det naturligtvis intressant att veta om någon plantskola förökar dem?
myrtille
05-09-2006, 06:29
Jag gjorde en snabb sökning på internet men hittade bara en plantskola i frankrike som har den i sitt sortiment. Men det borde finnas på närmare håll. Under 'tarifs' står en del om pris och transport, plus ett telefonnummer.
http://perso.orange.fr/christophedelay/
Johan.S
05-09-2006, 15:20
Tack!
Själv har jag också provat att söka på internet, men jag gick bet. Jag får prova att söka lite till i Sverige, det låter komplicerat att köpa från Frankrike. Ett problem är transporten, jag gissar att den blir dyr, dessutom känns det som att transporten riskerar ta för lång tid för att ett levande träd skall klara sig.
Ett annat problem är språkförbistringen. När jag gick i högstadieskolan valde jag att läsa tyska, i stället för franska.
Jag sökte lite på den franska plantskolans sortiment, men hittade tyvärr inga bilder. Det vore tillexempel intressant att jämföra Mirabelle de Flotow med Mirabelle de Nancy.
Glada hälsningar Johan.
myrtille
07-09-2006, 17:15
Hur går det med det här? Om du vill kan jag ställa din fråga på ett franskt trädgårdsforum jag brukar besöka. De kanske vet mer där, i mirabellens hemland?
Johan.S
07-09-2006, 20:59
Tack, gärna det.
Det vore intressant att veta skillnaderna mellan Mirabelle de Nancy och Mirabelle de Flotow. Det är både skillnader mellan de båda sorternas frukter och mellan själva träden som intresserar mig.
Många Mirabeller lär bli som buskar, själv vill jag hellre ha någon sort som blir mer trädlik.
Då min tomt inte är särskilt frostkänslig tror jag mycket väl att Mirabeller skulle kunna trivas i framtiden.
Johan.S
21-01-2008, 20:32
CITAT (myrtille @ 05-09-2006, 06:29)

Jag gjorde en snabb sökning på internet men hittade bara en plantskola i frankrike som har den i sitt sortiment. Men det borde finnas på närmare håll. Under 'tarifs' står en del om pris och transport, plus ett telefonnummer.http://perso.orange.fr/christophedelay/ Hej!
Jag skrev ett brev i våras (2007-04-23) till den här plantskolan. Brevet skrev jag på svenska, men med en engelsk översättning längst upp.
Efter några veckor fick jag svar i form av ett handskrivet brev (på franska), samt en produktkatalog (häfte).
Tack vare en hjälpsam arbetskamrat fick jag brevet översatt, vedebörande hjälpte även till att skriva ett förslag till svar (på franska).
Svaret skickade jag då omgående (2007-06-16).
Därefter hörde jag ingenting från dem, så jag blev förvånad när jag nu i julhelgen plötsligt fann ett kuvert, poststämplat i Frankrike, i min brevlåda. Brevet innehöll endast en räkning, vilken jag ivrigt betalade (nyfiken på vart det skulle leda).
I förra veckan kunde jag kvittera ut en kartong från posten, innehållande två barrotsplantor av sorten Mirabell Von Flotow (Mirabelle De Flotow).
Det känns ovant att hantera trädplantor den här årstiden, dessutom är jag inte van vid att fruktträd levereras som barrotsplantor inlindade i halm.
Tills vidare har jag planterat dem i en jättekruka, vilken jag placerat i ett ouppvärmt uthus med fönster. Jorden i krukan har jag fräst upp från potatislandet (det är trots allt ingen tjäle i år). Jag har inte tillsatt vatten, men jorden är naturligt fuktig efter allt regnande. Till våren räknar jag med att ställa ut krukan och hoppas då få se blad på någon av plantorna.
//Johan.
myrtille
23-01-2008, 19:33

Jag tycker det här är en helt fantastisk berättelse. Ibland har jag undrat hur det gick till slut. Hoppas att det går bra nu bara. Sen får du glädja dig åt att du har en mycket sällsynt sort, en som knappt existerar längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.