Full version: Planera en rosrabatt
Monica i Nässjö
Vilket blir bäst, att bara ha engångsblommande för sig och remonterande för sig på ett annat ställe? Eller är det OK att blanda olika sorter? huh.gif
kerstin z5-6
Jag sätter helst gammaldags rosor för sig, gallica för sig -remonterande kanadensiska för sig -men inte helt strikt förstås -visst kan man blanda
för att få blom långa perioder -det är en smaksak
smile.gif
Monica i Nässjö
Jag tänker på samma sätt som dig. smile.gif Det blir lite lättare att välja ur sortimentet då biggrin.gif
kerstin z5-6
hehe, trodde du ja smile.gif det slutar med lååånga listor -man strycker o beställer och lägger till och stryker igen laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Mia, zon 3
Jag har tänkt med min nya lååånga rabatt (30 m), att liksom "glida" över färgskalorna.... Lite färgtaliban (som Kerstin kallar det) är jag nog rolleyes.gif , och gillar inte när det blir för ilskna kontraster. Så nu hoppas jag att det ska "glida" snyggt från lila-aktigt (bl.a. 'Veilchenblau') till rosa (bl.a. 'Constance Spry') till blekrosa (bl.a. 'New Dawn') till vitt (bl.a. 'Mme Plantier') till blekgult (bl.a. 'Ghislaine...') till ljusgult (bl.a. 'Graham Thomas') till aprikos/orange (bl.a. 'Charles Austin'). Sedan har jag tänkt att marktäckarna ska "glida" lite de med, gulgrönt till de lila-aktiga och rosa rosorna, mörkbladigt till de blekrosa, silver till de vita, och grönt till de gula. Och perenner lite här å där, i purpur, lila, blått, blekrosa, vitt och "svart" - naturligtvis med lite "glid" där med. (Mycket "glidande", ska man köpa hem vaselin, tro....?)

Långt svar, som inte alls var något svar på din fråga, monka - ber om ursäkt.... ohmy.gif
Kajsa
Jag blandar mycket och det stör inte mig, det är en fråga om plats också. Visst vore det tjusigt med bara gammaldags var för sig, men jag har alla sorter i samma rabatter, större buskrosor/klängrosor/klematis längst bak och sedan en massa andra sorter och längst fram rabattrosor, många olika sorter är det viktigaste för mig. Trädgården är min egen, ingen park, så gör som du vill. Och blir det tokigt som det blir ibland, färgkrockar och så, är det bara att flytta om första åren, då är man sysselsatt.
kerstin z5-6
Åhh-Du lovar väl att fota MIA ? biggrin.gif
För den där rabatten låter som en dröm smile.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-09-2006, 19:54)
hehe, trodde du ja smile.gif det slutar med lååånga listor -man strycker o beställer och lägger till och stryker igen  :lol:  :lol:  :lol:

vad är det för ros ohmy.gif vad fin den är, vet inte vad det heter men jag tycker om när det är flera färger så där snyggt wub.gif wub.gif
jag hittade den i ros tråden fin fin
Mia, zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2006, 19:26)
Åhh-Du lovar väl att fota MIA ? biggrin.gif
För den där rabatten låter som en dröm smile.gif

Jag fotar massor - ska bara komma mig för att lägga upp album också... Och "dröm" är nog ganska riktigt uttryck ännu - rabatten är helt nybyggd, så allt är ytte-pyttigt - inte ens ogräset frodas ännu... Men jag ska gräva som en tok fredag-lördag, för att få med mig plantor till växtmarknad på söndag, och för att flytta in alla impulsköp som hamnat i provisorie-rabatten. (Som hittills varit den största rabatten i hela trädgården, men nu är det slut med det! Ha! biggrin.gif ) Så sedan kanske det blir något mer att fota! Jag lovar att jag ska försöka vara duktig flicka och fixa albumet sedan.... (Har själv haft stor nytta av andras album i planeringar & funderingar - särskilt dina, Kerstin - tackar för dem! wub.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon