Full version: Krollilja - ?
Agneta z5-6
Har några vita krolliljor, vilket är lättare: så frön från kapseln - hur många år till blombar lilja? eller ta några lökfjäll? wacko.gif

MVH/Agneta (kanske fel forum )
Lady Hamilton
Det går snabbare från fjäll smile.gif Har för mig att frön kan ta upp till 5 år innan de blommar
Berith
Rudas odlingsråd smile.gif

(Och jag har missat att ta frön - som vanligt!) sleep.gif
Agneta z5-6
Vad bra att bli påmind, detta har jag läst förrut men helt glömt bort det. rolleyes.gif
Men vänta 5 år,vem orkar? jag som vill att de började blomma igår biggrin.gif biggrin.gif

MVH/Agneta
Agneta z5-6
Berith,skulle du vilja ha lite krolliljefrön kan du ju skicka ett pm till mig.

MVH/Agneta
Berith
Tackar smile.gif men jag har några liljor själv, iaf röda. Och en vit! Som jag är rädd om som om det vore den enda (!). Det är bara det att jag glömmer att ta frön för att testa att göra som Ruda.
Helen i Piteå Zon 5
Jag frösådde Lilium martagon 'Burgandy' 8/1-04, det var 22frön men endast 4-5st. grodde. I år har en blommat, inte speciellt burgandy, men jag hoppas på de andra lökarna som jag är helt övertygad om att dom kommer att blomma nästa år. Liljorna är inte i full höjd ännu utan ca. 50cm hög, tror att det tar något år till innan dom når full höjd. Jag testade med att gräva upp en lök och försökte driva den under växtbelysning hela vintern, men lökarna som hade fått vara kvar ute i rabatten hade kommit längre i våras. Så har du/ni lust att fröså, så gör det rolleyes.gif för vem har bråttom biggrin.gif tongue.gif laugh.gif /Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/1178_p55478.jpg
Xelma
Varför blir mina bara 30 cm höga... sad.gif Har vita och röda. De blommade inte i år, förra året blommade de vita. Är det för torrt/magert med sandjord?

De står under äppleträden i halvskugga.

Ska jag gödsla dem? Men de trivs väl i skogskanten, och där är väl sällan näringsrik jord?
Helen i Piteå Zon 5
Jag har min Krolliljor ngt fuktigt men väldränerat i halvskugga. Dina kanske står för torrt? /Helen
Agneta z5-6
Dessa gamla krolliljor som har en smutsig brunrosa färg - kallas de för rosa eller röda? blink.gif /Agneta
Berith
Egentligen kallas dom nog för rosa (jag kallade mina för röda i inlägget ovan). Fast visst är dom lite åt vinröda hållet? wink.gif
Agneta z5-6
Du har alldeles rätt,vinröda borde de nog heta - istället för rosa. biggrin.gif /Agneta
Mia, zon 3
Från fjäll har det tagit mellan 3-5 år till blomning för mig, men då har jag inte alls varit snäll mot dem, utan bara kört ned dem i igenväxt rabatt med tung lerjord. Kanske går det fortare om man fjollar lite med dem?
Agneta z5-6
Måste absolut kolla om det går fortare om jag älskar dom väldigt mycket eller om jag helt låter dom passa sig själv. wub.gif
Anki V
CITAT (Mia @ zon 3,07-09-2006, 14:01)
Från fjäll har det tagit mellan 3-5 år till blomning för mig, men då har jag inte alls varit snäll mot dem, utan bara kört ned dem i igenväxt rabatt med tung lerjord. Kanske går det fortare om man fjollar lite med dem?

Jag petade ner fjäll i en kruka förra sommaren, krukan har jag haft nergrävd i rabatten. I krukan har det varit "god", lucker planteringsjord och det har gödslats som i den övriga rabatten. Jag har alltså varit snäll laugh.gif

I går tog jag upp fjällen för slutlig plantering och det hade bildats små "groddar" på dom. Jag tvivlar starkt på att de kommer att blomma nästa sommar.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon