linaloviza
Min sommarhusträdgård består av gräsmatta och gamla äppelträd. Den är ca 2000 kvm stor. Huset ligger i zon 2 i Småland.

Med så mycket gräsmatta är det svårt att hålla efter, och jag vill helst inte jobba ihjäl mig varje gång jag är där.

Funderar på att anlägga en trädgård som nästan sköter sig själv och jag vill helst att den ska kännas romantisk och ombonad. Har funderat i över ett år nu hur jag ska göra utan att komma igång så jag behöver verkligen hjälp! unsure.gif

Någon som har förslag på vilka växter som skulle passa (marktäckare, buskar, träd)?
Alla tips mottages med stor tacksamhet!
kerstin z5-6
Ingen trädgård sköter sig själv , men jag tycker som du -gräsmattan är mycket skötselkrävande .
Föreslår
Ett område med många träd , under dessa rabatter i sammanhängande i öar inkluderat träden - med lundväxter/skuggtåligt- -gångar av grus eller bark att gå på inget gräs

Ett område med liten gräsmatta omgiven av fina buskar och många perenner -gärna med lite romantiskt stuk och robusta -som växer ihop och klarar att du är borta ett tag
ex
Astilbe , digitalis , stormhatt, löjtnandshjärta , dagöga , rostflockel , kungsljus ,riddarsporrar, klockor campanula av olika höjd färg -ev nån ros som höjdare
Rosor/rosengård
gammeldags buskrosor och modernare med grusgångar emellan
Välj robusta rosor -gärna ett par zoner över din normala så blir de efterhand i stort sett självgående
finns lite bilder i mina album jag har liknande problem med för mycket gräs smile.gif
Carex
massor av lökar som får sprida sig ohämmat! Narcisser, scilla, vårlök. Och så naturligtvis även lite sippor såsom vitsippa och blåsippa!
linaloviza
Tack för tipsen hörni!

Jättebra att få input från andra, man blir så låst i sina egna tankar ibland!

Kerstin; visst måste man lägga ner tid (och kärlek) på sin trädgård, det är jag införstådd med! smile.gif
Mia, zon 3
Kolla in boken "Min trädgårdslund" av Beth Chatto. Jag tycker om den i alla fall....
Lycka till!
Ludvig Johansson
Jag har anlagt ett gäng rabatter i år genom att lägga ut tidningar, lägga ut mossbeväxta stockar som rabattkant och sedan fyllt på med sand/grusblandad jord. I det kan du odla allt. För att gödsla täcker du med gräsklipp ca 5 cm (eller mindre om du inte har så mycket gräs) under början av sommaren. I zon 2 kan du odla en massa roliga växter. Genom att välja läge och anpassa odlingsbädd lite kan du skräddarsy miljön för de flesta växter. En kraftigt upphöjd sydvänd stenlåda med grus passar bra för kaktusar, medan en yta som lutar åt norr kan passa bra för mer fuktkrävande växter som rhododendron.

Om din tomt ligger i barrskogsområde skulle jag satsa på bambu (Sasa, Pseudosasa, nya generationens glansbambu), rhododendron, bergsvallmo, lagerhägg 'macrophylla', stenek osv och storbladiga perenner som parasollblad (Astilboides tabularis), jättegunnera, gul skunkkalla, bladrabarber. Jätteslide skulle nog trivas, men kan ju vara ett fruktansvärt ogräs.

Som träd skulle jag välja junimagnolia och kanske Magnolia virginiana.

Åk runt till lite olika trädgårdar där du bor, snacka med folk, fundera på vad du gillar och inte gillar. Att inreda en trädgård är som att köpa soffa. Mycket känns omöjligt medan ett fåtal träffar mitt i. Få en relation till de växterna du ska ha i din trädgård. Då blir de mer än bara lite grönt. Driv upp dem själv. Jaga dem med ljus och lykta. Köp dem på växtmarknad. Trädgården är en del av dig och den du är.

Tänk på att stora växter inte innebär mer arbete, utan att de klarar sig bättre själva än mindre. Ok. Jättegunnera är inte helt arbetsfri ska erkännas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon