Karrolina
Jaha.

Då vill jag ha en magnolia också. Fast jag vet inte så mycket om dom men jag tror att jag har sett en sort som skulle klara zon 4? Det är där jag bor. Alldeles på gränsen till zon 3.

På tomten bakom huset finns en östervänd slänt med skog lite längre upp. Där har jag hittills inte hunnit göra så mycket mer än plantera två rododendronbuskar. Men jag tänkte att det är nog där om någonstans en magnolia skulle kunna trivas hos míg.

Mitt i slänten finns en stor sten. Jag tänkte att där är nog bästa stället. Men vad är bäst.. vilken sida av stenen? Väster är uteslutet men annars kan jag välja.

Vad tror ni? Och vill dom höst eller vårplanteras?

/Karolina
tone
Söder om stenen tror jag, så den får så mycket sol och värme som möjligt. De vill ha varmt och lä. De vill också vara i fred med rötterna, så man inte trampar på jorden runt dem.

Flera som har Magnolia här i zon 4 odlar i sand och gödslar med gräsklipp mm uppifrån, men då får man vara noga med vattningen. Anledningen till sanden är att just rötterna är känsliga på Magnolian. Rötterna fryser inte sönder lika lätt i sand som en tyngre eller mer vattenhållande jord. En slänt borde vara bra av den anledningen också, då blir det inte stillastående vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon