catlady
Fick precis ett litet paradisträd av en kollega, eftersom hon har massor men inte riktigt tar hand om dem. Detta träd har ljusgrön-gula blad med röda kanter och jag undrar om det är en speciell sort eller som hon misshandlat den? Jag har haft paradisträd förut, men då var det med mörkgröna blad.
Jag har sett bilder på paradisträd som är stora och blommande, och undrar hur man sköter och beskär det för att få det som ett riktigt litet träd?
Alexander-VG-zon3
mitt fick sån färg efter att den blev bränd av solen men nu ser min fin ut .
jag brukar beskära veck grenar som hänger ner eller växer kosntigt .
och ska dom blomma behöver dom ha svalt ca +5c +10c och torrt .
sen skötsell gärna ute du tar in dne vid 0c är dne ute behövs inte vatten så mycket mer än regnet som kommer å har du dne inne så soligt å låt den torka upp ordnetligt inann du vattnar igen .
catlady
Det var det jag trodde! Tror att hon har haft den stående utomhus i gassande sol hela sommaren... Nu står den i norrfönstret, tror du det ljuset räcker?
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 05-09-2006, 21:36)
Det var det jag trodde! Tror att hon har haft den stående utomhus i gassande sol hela sommaren... Nu står den i norrfönstret, tror du det ljuset räcker?

efter jag brände den i våras så har jag haft min i norr under sommaren men den växxer någ bättre i öst eller väst
Ciczi
Min sambo har ett exemplar på sitt skrivbord på jobb och den trivs. Bordet står en bit från fönstret så någon direkt sol är det aldrig.

Ciczi
Hannifer
Jag har haft ett pengaträd i tre år. Det har växt och blivit riktigt fint. Detta trots att det ibland har fått stå både för mörkt och för ljust till förmån för mer känsliga växter. Den har vattnats ganska sparsamt. Jag har dock inte hållt temperaturen nere på vintern, så inga blommor har synts till. Pengaträdet är i alla fall en av de tåligaste växter jag har haft.
CurlySue
Hej,
har flera års erfarenhet av paradisträden.
när bladen får röda kanter så är det för att den stormtrivs.
Vi har flera stora träd på landet och de står svalt och utan vatten ibland 5-6 månader i sträck och på vintern/våren så blommar flera av dem.
Så de trivs med den tuffa behandlingen.
Flera av dem har stammar som är ca 10 cm i diameter...
Alexander-VG-zon3
CITAT (sarah68 @ 06-09-2006, 19:44)
Hej,
har flera års erfarenhet av paradisträden.
när bladen får röda kanter så är det för att den stormtrivs.
Vi har flera stora träd på landet och de står svalt och utan vatten ibland 5-6 månader i sträck och på vintern/våren så blommar flera av dem.
Så de trivs med den tuffa behandlingen.
Flera av dem har stammar som är ca 10 cm i diameter...

jag kna inte ritikgt hålla med dig det med blad färgen utan mina blad var gröna och min trivdes verkligen bra å har några år på nacken men när jag en vårda brände den så blev dom röda plus lite gula i bladen
lissa
Min är också mörkgrön och det trivs verkligen där den är för den är väldigt stor. Vid något tillfälle har den fått något rödaktigt blad, men det faller bort vid minsta beröring..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon